התנועה לאיכות השלטון הגישה לבית המשפט המחוזי בנצרת בקשה להצטרף להליך במעמד "ידיד בית המשפט" בעניינו של רו"ח שלום שלמה, חבר אופוזיציה בעיריית עפולה

התנועה לאיכות השלטון הגישה לבית המשפט המחוזי בנצרת בקשה להצטרף להליך במעמד "ידיד בית המשפט" בעניינו של רו"ח שלום שלמה, חבר אופוזיציה בעיריית עפולה

29.04.2015
במוקד העתירה עומדת בקשתו של חבר האופוזיציה במועצת עיריית עפולה רו"ח שלום שלמה, להורות על בטלות החלטת המועצה להדיחו מועדות שונות במועצה. ההחלטה להדיח את שלמה מאותן ועדות התקבלה ביום 22.2.2015, ללא עילה של ממש ומבלי לקיים הליך שימוע כדין. רו"ח שלמה פעל במהלך כהונתו לתיקון ליקויים בהתנהלותה של המועצה והעיריה, ובפרט ביחס להליכי מינויים המתנהלים בועדת המכרזים, בה הוא חבר.
בעתירה מעלה שלמה שורת טענות כנגד ההחלטה להדיחו, בין היתר בדבר היותה חסרת יסוד ונעוצה בשיקולים זרים, נקמניים ולא עניינים, וכן היותה נובעת מהרצון למנוע ביקורת לגיטימית ואפקטיבית שלו כחבר אופוזיציה, להתנהלות לא תקינה של גופי המועצה.
התנועה תומכת בעמדתו של רו"ח שלמה ולכן מבקשת להצטרף להליך במעמד "ידידת בית משפט" ומבקשת להאיר היבטים חשובים הנוגעים לתפקידם של חברי אופוזיציה ברשויות מקומיות והאתגרים העומדים בפניהם בעוד הם משמשים "שומרי סף", אשר מקיימים ביקורת אפקטיבית על התנהלות הרשות למניעת התנהלות בלתי תקינה. התנועה טוענת, לאור זאת, כי הכרח לספק להם הגנה בבתי המשפט, במקרים מהסוג דנן.
עמדת התנועה הינה כי אף טענות העירייה ביחס להתנהלותו של רו"ח שלמה (טענות אשר לא הובהר הבסיס להן)אינן מבססות ומצדיקות הדחה מכלל הועדות בו הוא לוקח חלק. יתר על כן, גם אם הייתה ההדחה מועדת המכרזים מונחת על אדן מבוסס, לאור הפגמים המהותיים שנפלו בהליך ההדחה, גם הדחה זו פסולה.
כמו כן, טענת העירייה לפיה התנועה "בחרה" שלא לייצג את שלמה מלמדת כי מדובר בייצוג לא ראוי ולא מוצדק, הינה משוללת יסוד לחלוטין, וכי התנועה עומדת לצידו של שלמה ומאמינה כי מן הדין ומן הצדק לקבל את עתירתו ולבטל את ההחלטה להדיחו מועדות המועצה לאלתר, תוך מתן מלוא תשומת הלב לטענות המהותיות אשר העלה שלמה ביחס להתנהלות אותן ועדות, בפרט ועדת המכרזים.
להשקפת התנועה, ולאחר עיון בכתבי בית הדין, בתכתובת ובמסמכים הרלוונטיים להדחה, מצטייר בצורה ברורה, כי בבסיס ההחלטה שהתקבלה על ידי ראש העיר והעיר עומדים שיקולים פוליטיים-נקמניים, ולא שיקולי טובת הציבור ואמונו.
הדחתו של שלמה התבצעה בחטף, ללא בסיס עובדתי מספק, מבלי לאפשר לו למצות את זכות הטיעון ולהתגונן מפניה, ומבלי להבהיר את התמונה לא לשלמה עצמו ולא לחברי מועצת העירייה כולם. זוהי אינה דרכה של מועצה מתפקדת, אשר ללא ספק עמדו לרשותה חלופות טובות יותר להתמודדות עם טענותיה כנגד חבר המועצה. לעמדתנו, נסיבות דברים אלו מצדיקות להורות על בטלות החלטת הדחתו של משה.
התנועה מדגישה כי ישנה חשיבות רבה לכך שבמסגרת ההליך דנן ייתן בית המשפט דעתו גם לשיקולים האמורים, על חשיבות ההגנה על תפקוד חברי מועצה וחברי אופוזיציה בפרט כשומרי סף, ועל חשיבות תקינות הליך וזכות השימוע, אשר ראוי שיעמדו ברקע ההחלטה. לאור ניסיונה ומומחיותה של התנועה בסוגיות אלו – סבורה התנועה כי שמיעת עמדתה עשויה לתרום לדיון ולהכרעה שבסופו.