איכות השלטון בפנייה לנתניהו ושלום: "הנסיגה משיווק תחרותי גז ערב מינוי כחלון – מחטף"

איכות השלטון בפנייה לנתניהו ושלום: "הנסיגה משיווק תחרותי גז ערב מינוי כחלון – מחטף"

19.04.2015
בעקבות כוונת משרד האוצר לסגת מהתכנית לפירוק מונופול הגז, מזהירה התנועה לאיכות השלטון כי ממשלת מעבר אינה מורשית לקבל "החלטה בעלת משמעויות דרמטיות ובלתי הפיכות". התנועה קוראת לממונה על ההגבלים העסקיים שלא לחכות לממשלה – ולהכריז על הסדר כובל בלווייתן.
"עמדת משרדי הממשלה המבקשים לסגת מכוונתם לחייב שיווק בנפרד של גז, לצורך עידוד התחברות במשק, וזאת לאור הידוע באשר לעמדתו כלפי מונופול הגז של ח"כ משה כחלון – המיועד לתפקיד שר האוצר – היא מחטף פשוטו כמשמעו". כך טוענת התנועה לאיכות השלטון בעקבות הפרסום בTheMarker לפיו משרד האוצר נסוג מהתוכנית שהציג לפני כחודשיים לפירוק מונופול הגז של דלק ונובל אנרג'י, והסכים עקרונית לוותר על שיווק פנימי נפרד של הגז במאגר לוויתן.
בפניית התנועה נטען עוד כי מהלך משרדי הממשלה "שומט את השטיח תחת רגליו של שר האוצר המיועד", תוך סיכול האפשרות לתחרות בענף הגז ולעידוד תחרות בענף מזכירה את התנהלותו הבלתי שקופה של צוות המשא ומתן, שהרכיבו, סמכויותיו, מטרותיו והפרוטוקולים שלו אינם מפורסמים – חרף פניות שלא נענו מצד התנועה אל הממונה על חוק חופש המידע במשרד ראש הממשלה.
התנועה לאיכות השלטון פנתה בסוף השבוע האחרון לראש הממשלה ולשר האנרגיה: "התנועה קוראת למשרדי הממשלה להימנע מלקבל החלטה בעלת משמעויות דרמטיות ובלתי הפיכות עבור הציבור בישראל בסוגיה כלכלית המרכזית של משק הגז הטבעי, ולנהוג באיפוק הראוי ובאחריות הראויה למעמדה של הממשלה היוצאת כפי שקובעת הפסיקה בנושא"
התנועה חוזרת על דרישתה מגילה להכריז על השותפות במאגר לווייתן – ללא קשר למשא ומתן המתנהל: "מדובר בקביעה מקצועית המבקשת הן מבחינה ציבורית, הן מבחינה משפטית והן מבחינה כלכלית". "קביעה כי קיים הסדר כובל שתשקף את המציאות הקיימת, שבה חברות הגז פעלו בניגוד לחוק כשלא פנו אל הממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה לקבל אישור מראש לשותפות ולוויתן, ובחרו במודע להתנהל מלכתחילה באופן בלתי חוקי".
באש לפרסום בTheMarker אודות בקשת נובל לפתוח את החלטת הממשלה על יצוא הגז ולהתיר לה מכסת גז נוספת לייצור ממאגר תמר – על חשבון לווייתן טוענת התנועה כי היא מתנגדת נחרצות לדרישה זו, הצפויה לפגוע באינטרסים הכלכליים של הציבור הישראלית