התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בנוגע להנחיותיו בגין יישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית.

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בנוגע להנחיותיו בגין יישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית.

13.04.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה ושטחה בפניו את עמדה בנוגע להנחיותיו בעניין יישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית.
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, מר יהודה ויינשטיין, והביעה את תמיכתה ועמדתה בעניין הנחיותיו הנוגעות להסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית. התנועה מברכת על הסדרת הסוגיה של הקצאת כספים פוליטיים-תקציביים, באותם צמתים כגון מגעים לקראת הקמתה של קואליציה, משא ומתן לקראת אישורו של חוק התקציב, וכן שינויי חקיקה ותקציב שוטפים לכל לאורך השנה. כפי שנוכחנו לראות אך לא מזמן בפרשיית ישראל ביתנו, החלת נורמות התנהגות ראויות על חברי הכנסת, חברי הממשלה ודרגי הפקידות בכל הנוגע לעיסוק בכספים קואליציוניים, אינה רק רצויה אלא אף הכרחית. זאת, כחלק מהמאבק למיגור התנהלות שלטונית פסולה, לא כל שכן מושחתת, ולהבטחת איכות השלטון בישראל.
התנועה פרטה את עמדתה בנוגע לסעיפי ההנחיה. בין השאר, בעוד ההנחיה תקפה כלפי הסכמים הנעשים בין שרים או חברי כנסת בודדים, התנועה קוראת לחייב לביצוע הסכמים שכאלה הסיעה כולה על ידי נציג מוסמך על מנת למלא את רצון הבוחר בצורה מלאה ולמנוע התנהלות בלתי תקינה. בנוסף, עמדת התנועה ביחס לסעיף הכולל הסכמים בעל פה, היא הדרישה להעלות את כלל ההסכמים לכתב על מנת לסייע באכיפת ההנחיה ובפיקוח על החתומים. סעיף נוסף הנוגע לשקיפות ונגישות מורה על הקראת הסכמים פוליטיים בעל משמעות תקציבית במליאת הכנסת ובוועדות, עניין שיקשה על ההתחקות אחריהם ועל הפיקוח, ועל כן עליהם להיות מרוכזים באופן מסודר במזכירות הכנסת ובאתר המקוון. סעיף נוסף מבקש להטמיע את הכספים המוקצים מכוח הסכמים פוליטיים בחוק התקציב ומבלי שיסומנו על מנת שיחדלו מלהיות נחלת הסיעות בלבד. התנועה סבורה כי סימון הכספים יחזק את השקיפות ואת הפיקוח עליהם מתוך החשש כי חוסר הסימון יעודד את הפיכת הזמני לקבוע ולחלק מבסיס התקציב. התנועה מחזקת כי הסעיף בהנחיה שעניינו פיקוח של יועצים משפטיים ושל חשבי משרדים על הכספים המוקצים מכוח הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית הוא סעיף מפתח, שיש להחיל על כלל ההקצאות מכוח כלל ההסכמים בכלל משרדי הממשלה. סעיף ההנחיה ביחס לנהלי ההקצאה למשתמשי קצה, מתייחס למצב בו רק גוף ציבורי אחד יכול ליהנות מהקצאתם של כספים. התנועה איננה מוצאת הבדל בין מקרים בהם קיים רק גוף ציבורי אחד לבין שני גופים ציבוריים או יותר. עוד אנו סבורים, כי יש צורך לפרט מה אמורה לכלול חוות דעת משפטית זו.