קריאה ליועמ"ש לתיקון הנחיות מינויים בתקופת בחירות

קריאה ליועמ"ש לתיקון הנחיות מינויים בתקופת בחירות

כ' בשבט, תשע"ה; 9 פברואר, 2015.
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש בקריאה לתקן הנחיותו בעניין מינויים בתקופת בחירות כך שתגביל מפורשות את אפשרותם של עובדי משרד, שמונו במעורבות השר הממונה ובפרט המחזיקים במשרות אמון בשירות המדינה, לקחת חלק פעיל במינויים המתבצעים באמצעות מכרז, לאור חשש מפוליטיזציה, מחטפי בחירות ומכניסת שיקולים זרים אל הליך המינוי בתקופה רגישה זו.
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש והתריעה על הבעייתיות הקיימת בהנחיה למינויים בתקופת בחירות בנוסחה הנוכחי אשר מותיר פתח למעורבות פוליטית בהליכי מינוי.
ההנחיה הנוכחית קובעת כי יש להימנע מאיוש משרות בכירות בשירות המדינה באמצעות ועדות איתור; להימנע ממינויי קבע למשרות בכירות ואחרות המתקבלים ללא הליך תחרותי ולהימנע ממינוי מנכ"לים. רק בנסיבות חריגות יתאפשרו מינויים כאמור, ובלבד שניתן אישור מנציב שירות המדינה בהחלטה מנומקת.
יחד עם זאת, בכל הנוגע למינויים באמצעות מכרז, נקבע כי אלו ימשיכו כסדרם בתקופת הבחירות, משום שבהליכים אלו אסורה ממילא מעורבות הדרג הפוליטי. אולם, מדיווחים שהגיעו לתנועה בתקופה האחרונה עולה כי בפועל, הפרקטיקה הנפוצה ביחידות השונות בשירות המדינה היא כי בועדות המכרזים הדנות במינויים השונים יושבים על פי רוב מנכ"לים ו/או עובדים בכירים אחרים. משרות מנכ"ל, הינן משרות אמון ובמקרים רבים הן מאוישות ע"י אנשי אמונו של השר המכהן. אף תפקידים בכירים נוספים בשירות המדינה מתמנים במעורבות ישירה או עקיפה של השר.
מצב דברים זה מאפשר לאותם בעלי תפקידים, אשר התמנו במעורבות פוליטית, לקחת חלק פעיל ומעורב במכרזים שמתבצעים בתקופת הבחירות, על רגישותה הרבה. כך, הלכה למעשה, קיים קושי ממשי לנטרל את הגורם הפוליטי מהליך המינוי.
לעמדת התנועה, יש צורך לתקן את ההנחיה כך שתגביל באופן מפורש וממשי, לכל הפחות, את מעורבות המנכ"ל וכל המכהן מכוח משרת אמון, בועדות המכרזים למינויים בתקופת הבחירות. אין אמירה מפורשת ובהירה דיה כדי למנוע מעורבות של מנכ"לים ועובדים בכירים אחרים, שהם אנשי אמונו של השר בהליך המינוי.
ניסיון העבר מלמד כי תחום המינויים הוא תחום מוטה ופרוץ, הפותח במהותו פתח לפגיעה קשה וחמורה בטוהר המידות בשירות הציבורי ובאמון הציבור ברשויות השלטון. החשש מפגיעה זו מקבל כאמור משנה תוקף בתקופת הבחירות, אשר נודעת לה רגישות מיוחדת בכל הנוגע למינויים.