הצעת חוק חדשה להגבלת שכר בכירים

הצעת חוק חדשה להגבלת שכר בכירים

בכנס התנועה לאיכות השלטון , שמתקיים היום (יום ג') במכללת ספיר, התקיים פאנל בנושא "שכר בכירים: האם ההתערבות תועיל למשק ולחברה ".

בכנס נחשפה לראשונה הצעת החוק שיזמו ח"כ מיכאלי והתנועה למען איכות השלטון להגבלת שכר נושאי משרה בחברות ציבוריות. ייחודיות הצעה זו בכך שהיא משלבת בין שתי נקודות מבט; הגבלת השכר מנקודת המבט של החברה הציבורית והמנגנונים הייחודים לה – מס, גודל החברה, התגמול המשתנה המוענק בה והפיקוח המופעל עליה – והוספת מדרגות מס נוספות למיסוי הכנסות ("מס עשירים") מס שתפקידו להשפיע על התמריצים הפועלים על כלל העובדים במשק ובמקביל אף מקדם אינטרסים חברתיים של צדק חלוקתי.
הצעת החוק מכילה שני מנגנוני מיסוי – הוספת מדרגות מס הכנסה על כלל העובדים במשק ואי-הכרה בניכוי הוצאות עודפות בחברות ציבוריות. כן, הצעת החוק אף מוסיפה מגבלות חדשות על האופן בו מוענק שכר לנושאי משרה בחברה ציבורית (מתאם בין גודל החברה לגובה השכר, פיקוח על התגמול המשתנה כך שישקף את תרומתו של נושא המשרה לכל אורך עבודתו בחברה). יש להבהיר, כי הצעת החוק איננה קובעת רף עליון לשכר נושא משרה, אלא משנה את מערך התמריצים המיסויי של המעביד והעובד.
הפאנל בנושא שכר הבכירים נערך בהשתתפות ח"כ מירב מיכאלי; ח"כ מיקי לוי; פרופ' אבי בן בסט; פרופ' עמרי ידלין; גב' ענת גואטה; מר חזי חרמוני; מר אבנר סטפק ועו"ד נילי חן מהתנועה לאיכות השלטון. הפאנל נערך בכנס התנועה לאיכות השלטון שמתקיים היום, יום ג', במכללה האקדמית ספיר.
פרופ' אבי בן-בסט:
ביחס לפער בין הישגי החברה לתגמול שמקבל המנהל : "לטעמי אין פה בעיה רגשית יש פה קודם כל בעיה כלכלית ובעקבות הבעיה הזאת יש פה גם בעיה ערכית"., לדברי בן בסט "בעולם סימטרי, היו צריכים לעשות אחד משניים – או לתגמל על הישגים לאחר תקופה ארוכה או לחייב להשיב חלק מהבונוסים או תשלום קנס בגין הפסדים בחברה."
מר חזי חרמוני:
"אם מישהו מרוויח ביום אחד את כל מה שכולנו ביחד נרוויח בחודש, אז או שאתם מטומטמים או שהוא פשוט גאון באופן שקשה לתאר".
"שכר של מנכ"ל הוא שכר של החברה כולה. מי שמעלה שכר למנכ"ל מעלה את הוצאות החברה. ברגע שדירקטוריון הוא פאסיבי לגבי שכר המנכ"ל, הוא חוטא בתפקידו".
ח"כ מירב מיכאלי:
"יש קשר ישיר ששכר הבכירים מעצים אותו מטפח אותו ויוצר אותו לבין ההיחלשות של הדמוקרטיה… אנחנו מאבדים את הדמוקרטיה שלנו בזה שיש חוק אחד לעשירים וחוק אחד לעניות ועניים".
"המקרה של בנק לאומי בו הבנק נדרש לשלם קנס של כמעט מיליארד וחצי לרשויות המס בארה"ב מגלם היטב את חוסר הקשר בין ביצועי החברה לתפקוד של נושאי המשרה ואת העובדה שהמנהלים של הבנק נדרשים לקחת אחריות על הכשל שהם בעצמם אחראים לו".
"שכר בכירים מוגזם – הוא לא מוסרי, הוא לא חוקתי והוא לא יעיל" .
ח"כ מיקי לוי:
"יש לפעול לריסון והפחתת שכר הבכירים במשק. לא יכול להיות שבעלי המניות בחברה שכולנו שותפים זה, יחליטו על גובה אסטרונומי של סכומים. אותה חברה תהיה מחויבת לדווח, מכיוון שרשות המיסים תצטרך לבדוק את החברה ולקבל החלטות".
"תפיסת עולמי היא להחיל את מגבלת שכר הבכירים על כל החברות הציבוריות, אין סיבה להגביל את זה רק לגופים פיננסיים".
גב' ענת גואטה, מנכל"ית אנטרופי:
"אנטרופי הציעה מספר רב של פעמים את הפתרון: בתפיסתנו החוליה החלשה היא הדירקטוריון. כיצד יכול להיות שפילטרים שונים של החברה לא עצרו החלטות מעוותות? זה קורה מכיוון שחוק החברות עדיין מאפשר לבעלות השליטה למנות דח"צים. ניתוק הקשר בין בעלי השליטה לבין הדח"צים יביא לפתרון הבעיה".
אבנר סטפק, מיטב דש:
"רגולציה עצמית היא תיאורטית הפתרון המועדף על רובנו, אך לעתים ישנם כשלי שוק שאינם נפתרים מעצמם. תיקון 20 בהחלט בא לפתור זאת, אך יש להבין שקשה מאד לצפות מגופים מוסדיים ומחברות ציבוריות לעמוד מנגד ולהגיד שישנם כאלו שמרוויחים יותר מדי כסף ויש לעצור זאת".
"אינני מאמין ברגולציה עצמית. אני פחות מאמין גם בנושא המיסוי – מי שאין לו בושה לקחת 7 מיליון מחברה ציבורית, לא תהיה לו בושה גם ש-7 מיליון ינוכו ממס".
"יש לנקוט בשתי דרכים לפתרון: ראשית, הבעיה המוסרית – הגבלת שכר בכירים ביחס לעשירון התחתון בארגון. שנית, אני מאמין בסעיף האופציות כאמצעי תגמול, ושם אני חושב שפחות צריך להתערב בהגבלה."
במהלך היום צפויים לנאום חברי כנסת נוספים ובהם ח"כ איילת שקד; ח"כ שלי יחימוביץ; ח"כ גילה גמליאל וח"כ זהבה גלאון. משה כחלון, יו"ר מפלגת כולנו צפוי גם הוא לנאום לפני תחילתו של טקס הענקת אות אביר איכות השלטון.
הטקס, בו יחולקו אותות אבירי איכות השלטון לשנת 2014 יחל בשעה 20:00.
בין הזוכים באות השנה: השופטת בדימוס, עדנה ארבל; ח"כ זהבה גלאון; עו"ד משה לדור, פרקליט המדינה לשעבר; אריה פז, מבקר משרד הבריאות לשעבר; שרון שפורר, עיתונאית TheMarker; ד"ר מוחמד אלנברי, ראש מועצת חורה; רפי רותם, חושף שחיתות; דפני ליף, פעילה חברתית תא"ל במיל' דני גולד, מפתח כיפת ברזל ותושבי יישובי עוטף עזה אשר יזכו באות החוסן.