איכות השלטון: המפקח על הבנקים צריך לא לבקר, אלא לחקור, את פרשיות בנק לאומי ולמצוא את הגורמים אשר אשמים באופן אישי לכשלים.

איכות השלטון: המפקח על הבנקים צריך לא לבקר, אלא לחקור, את פרשיות בנק לאומי ולמצוא את הגורמים אשר אשמים באופן אישי לכשלים.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לד"ר קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל ולמר דודו זקן, המפקח על הבנקים בקריאה לבחינת הסדר הפשרה המתגבש בין בנק לאומי למשרד המשפטים האמריקאי זאת לצד הצורך בביצוע חקירה מקיפה אודות התנהלות הבנק והטלת אחריות אישית על הגורמים הרלוונטיים
בימים אלו מתגבש הסדר פשרה בין בנק לאומי לרשויות החקירה בארה"ב, אשר עלותו לבנק לאומי מוערכת בקרוב ל-2.4 מיליארד ₪. לגישת התנועה לאיכות השלטון, המעורבות של נגידת בנק ישראל והמפקח על הבנקים בהסדר זה נדרשת לאור סכומי העתק אשר עתיד הבנק לשלם בהסדר ואף מתחייבת בהתאם לסמכויותיהם הקבועות בחוק. זאת, על מנת להגן על לקוחות הבנק אשר עתידים להיפגע מההסדר כמו גם על הציבור הרחב שמושפע בעקיפין מההסדר – הן באמצעות החזקות המדינה בבנק והן באמצעות השקעות המוסדיים.
נוסף על כך, מצופה מהמפקח לערוך חקירה יסודית של נהלי הבנק ואף לחרוג ממדיניותו ולחקור את התנהלותם האישית של נושאי המשרה בו, על מנת לוודא כי הבנק מנוהל כשורה, ובייחוד על מנת שהאשמים בפרשיות החמורות המיוחסות לבנק בשנים האחרונות ישאו באחריות למעשיהם. זאת, במיוחד לאור העובדה שלאחרונה הבהיר המפקח על הבנקים שכעניין של מדיניות, הוא אינו חוקר כלל, וכך גם באופן אישי, את אחריותם של נושאי משרה לכשלים שאירעו בבנקים.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפנייה לנגידת בנק ישראל ומהמפקח על הבנקים כי פרשת מעורבותו של בנק לאומי בהעלמות מס, מעוררת חששות כבדים בנוגע לאופן בו מנוהל הבנק ובייחוד מהווה תמרור אזהרה לכך שנושאי משרה מסוימים בבנק לא מילאו תפקידם נאמנה. זאת בייחוד לאור העובדה שפרשת הסיוע בהעלמות המס ללקוחות אמריקאים איננה יחידה מסוגה. בהקשר זה ניתן להזכיר את מתן ההלוואה של בנק לאומי למשפחת דנקנר לרכישת בנק הפועלים, באמצעות בטוחת קרקעות המלח, אשר בפועל לא ניתנה למשפחה כדין. כמו גם מתן האשראי הרב שניתן לחברות הקבוצה, תוך מיחזורן בשעה שעמדו לפרעון ואת הסדר החוב אשר על פי פרסומים התגבש בין הבנק לקבוצה וברגע האחרון בוטל בשל הלחץ הציבורי. מאחר ובעשור האחרון בנק לאומי היה מעורב בכל כך הרבה פרשיות מן הראוי לבדוק מי הם הגורמים אשר עמדו מאחוריהן, ואישרו ביודעין או ברשלנות פעולות בלתי חוקיות בעליל.
לאורך השנים, הציבור הישראלי נחשף למספר רב של כשלים, פגמים רשלניים ואף עבירות פליליות אשר יוחסו לגורמים אשר מנהלים את כספי חסכונותיו. מסיבה זו, מן הראוי כי המפקח, אשר מונה מטעם המדינה לוודא כי התאגיד הבנקאי מבצע תפקידו נאמנה, ישדר לציבור שולחיו כי הוא מוכן לחקור את הגורמים המעורבים בפרשיות ולרצות את מלוא הדין עם האשמים.