התנועה לאיכות השלטון בתגובה לפרסום תזכיר חוק המועצה לענף הלול

התנועה לאיכות השלטון בתגובה לפרסום תזכיר חוק המועצה לענף הלול

התנועה לאיכות השלטון הגישה התייחסותה לתזכיר חוק המועצה לענף הלול הכולל קשיים הכלכליים הנובעים מאופי התארגנות הקרוי "מועצת ייצור חקלאית" ולקשיים הנוגעים לענף
התנועה לאיכות השלטון הוציאה למשרד החקלאות את התייחסותה לתזכיר חוק המועצה לענף הלול. התנועה מדגישה כי משרד החקלאות הוציא תחת ידו מחקר משווה מקיף הנוגע למועצות ייצור במדינות אירופה ובארה"ב, בהשוואה לישראל. המחקר הדגיש כי ההבדל המרכזי נוגע לכך שאופיין של מועצות הייצור החקלאיות באירופה ובארה"ב הוא בעיקרו וולונטרי, להבדיל מאופייה הכופה של התארגנות מועצות הייצור בישראל. עוד עלה מהמחקר כי המעורבות הממשלתית בפעילותן של מועצות הייצור בישראל היא הגבוהה ביותר מבין השלוש.
כמו כן, עולה מהמחקר, כי בזמן שפעילותן המקצועית של מועצות הייצור האמריקאיות מתרכזת בעיקר בקביעת סטנדרטים, בקרת איכות, פיקוח איכות ואריזה, פעילותן של מועצות הייצור הישראליות היא שולית ביותר בהיבטים אלו, ואילו פעילויות כגון מו"פ ייצור, וויסות שוק וניהול מכסות (בחלב, דבש וביצים) ולובינג פוליטי, הינן הפעילויות המשמעותיות ביותר.
באירופה ובארה"ב ישנה דרישה לאישורה מחדש של ההתארגנות בכל תקופת זמן קצובה, מה שעומד בניגוד לתפיסה המוצעת בתזכיר החוק: התזכיר מתעלם מממצאי המחקר ומבקש לקבע את אופייה הכופה של ההתארגנות, בניגוד מוחלט למגמה העולמית וללא כל הסבר המניח את הדעת בעניין.
התנועה לאיכות השלטון מוסיפה ומדגישה, כי חברות וולונטרית במועצות ייצור חקלאיות מחייבת את האחרונות להצדיק את פעולותיהן ואת קיומן, בין היתר באמצעות מתן שירותים המתאימים לצרכיהם של מגדלים, קטנים כגדולים. אולם, מרגע שאופיין הכופה מעוגן בחוק, אין הכרח שהמועצה תפעל בצורה שתשרת את האינטרסים עליהם היא אמונה. כך גם מתריע המחקר וקובע כי פעילות משותפת של חקלאים עשויה אמנם להועיל במידת מה, אך פעילות משותפת לא מבוקרת עלולה להוביל להיווצרות עיוותי שוק ובכך לפגוע בצרכן ובחקלאים.
על כן, אף שמשרד החקלאות הוא אשר הוציא מחקר מקיף זה תחת ידו בראשית 2014, הרי שהוא עצמו מתעלם ממצאיו ומבקש לעגן הסדר חוקי במגמה הפוכה לו.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפני משרד החקלאות בהתייחסותה לתזכיר החוק, כי ישראל חריגה בנוף המדינות המערביות בכך שאופי ההתארגנות החקלאית בה הוא כפוי, ואינו פרי של צורך העולה מהשטח. מעבר לכך שתזכיר החוק אינו מפנים את המגמה העולמית בדבר אופיין הוולונטרי של מועצות ייצור, הוא אף סובל מקשיים רבים שפורטו לאורך מסמך זה.
התנועה לאיכות השלטון סבורה כי על מנסחי תזכיר החוק לנצל את ההזדמנות שנקרתה בפניהם ולדאוג שעיצובו של ההסדר המתגבש יטיב עם ציבור הצרכנים ועם ציבור המגדלים כאחד, ויכונן שינוי שיהא בו כדי לשפר את המצב המשפטי הקיים בענף זה.