איכות השלטון ועמותת 'אדם טבע ודין': בקשה דחופה להארכת מועד להתנגדויות בעניין פינוי מרחב הדולפינריום

איכות השלטון ועמותת 'אדם טבע ודין': בקשה דחופה להארכת מועד להתנגדויות בעניין פינוי מרחב הדולפינריום

התנועה לאיכות השלטון ועמותת 'אדם טבע ודין' פנו היום (יום ב') לגב' גילה אורן, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א בבקשה לקבל ארכה להגשת התנגדות לתכנית מס' תא/1/3360 בעניין פינוי מרחב הדולפינריום.
רקע
בתאריך 01.07.2014, פנתה התנועה אל הועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז תל אביב, על מנת לברר את מועדי פרסום ההודעות לעיתונות בדבר הפקדת תכנית מקומית בעניין התכנית, זאת בכדי לוודא מהו התאריך האחרון להגשת התנגדות לתכנית זו. בתגובה לפניית התנועה לאיכות השלטון זו, עודכנו כי ניתן להגיש התנגדויות עד לתאריך 02.08.2014.
התנועה לאיכות השלטון ועמותת 'אדם טבע ודין' מדגישות בפנייה כי על מנת להשיג הבנה מלאה אודות התכנית ובעיקר בכדי ליצור תשתית עובדתית מקיפה להתנגדות, הגישה התנועה בקשת חופש מידע למנהל מקרקעי ישראל בתאריך 03.07.2014 ובקשה נפרדת לשמאי הממשלתי הראשי בתאריך 16.07.2014 מידע זה נדרש במיוחד לאור העובדה שמדובר בתכנית מורכבת בעלת השפעה כלכלית מכרעת על כספי המנהל ועיריית תל אביב. יתרה מזאת, מדובר בתכנית אשר הדיונים עליה מתקיימים כבר קרוב לעשור ואשר מעוררת לכל אורך התקופה הזו סערה ציבורית לא קטנה אשר אף באה לידי ביטוי בדוח שכתב מבקר המדינה אודות הנושא.
ללא מידע זה, הארגונים לא יוכלו לערוך בחינה מעמיקה של מספר היבטים עקרוניים ומורכבים בתכנית, לרבות היבטים הקשורים לשוויין של הקרקעות אשר עומדות בלב התכנית. בנוסף, עמדת הארגונים אף מחייבת התייעצות ובמידת הצורך קבלת חו"ד מאת מומחים מקצועיים ושמאים בנוגע לטיב התכנית, התייעצויות אשר בהעדר חלק מהתשתית העובדתית אינן בעלות ערך רב.
יחד עם זאת, בתגובה לפניית התנועה לאיכות השלטון אל המנהל, הודיע הממונה לחופש מידע מטעם המנהל כי מתוקף סמכותו הוא מאריך את המועד למסירת המידע ב-30 יום נוספים, זאת לאור קושי באיתור כלל המידע המבוקש ועומס עבודה במרחב עסקי תל אביב.
לפיכך, נדרשת לארגונים ארכה אשר תאפשר להם לקבל את מלוא התשתית העובדתית המבוקשת, לנתח את המסמכים ולהעבירם למומחים מקצועיים, טרם כתיבת ההתנגדות. לולא תשתית זו, לא יוכלו הארגונים לבסס את התנגדותם על מידע מקצועי ומבוסס ובעיקר, לא תינתן לשמאים חיצוניים הזדמנות לבחון באופן ביקורתי את השומות שנערכו לקרקעות.
ארכה זו אף מתבקשת לאור המצב הביטחוני השורר במדינת ישראל ובייחוד לאור העובדה שמנהל בתי המשפט, כבוד השופט מיכאל שפיצר, הנחה את מערכת בתי המשפט להתחשב בבקשות דחייה אשר יוגשו על ידי עורכי דין עקב המצב הביטחוני. נדמה כי לאור המאפיינים השיפוטיים של ועדות התכנון והבנייה, ראוי כי אף הן יונחו על ידי הנחיה זו.