גיבוש נוהל לניהול ורישום מאגר ההמלצות והמסמכים למתן דרכונים עבור אזרחים שאינם תושבי ישראל

גיבוש נוהל לניהול ורישום מאגר ההמלצות והמסמכים למתן דרכונים עבור אזרחים שאינם תושבי ישראל

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש, למשרד המשפטים הכלכלה והפנים בבקשה כי תיעשה ביקורת יסודית בסוגיית מתן הדרכונים לאזרחים שאינם תושבי ישראל, יאותרו תיעודי ההמלצות יגובש נוהל עתידי לניהול ורישום מאגר ההמלצות והמסמכים הרלוונטיים.
רקע
תיקון מס' 5 לחוק הדרכונים דורש מאזרח ישראלי-עולה חדש להעביר את מרכז חייו לישראל כתנאי להנפקת דרכון. עם זאת, בשנת 2004 נתקבלה החלטת ממשלה במסגרתה אושרו הקריטריונים להנפקת דרכון ישראלי לעולה חדש שמרכז חייו אינו בישראל ולהארכתו.
בכתבת תחקיר שפורסמה בערוץ 9 הועלו חשדות וטענות בנוגע ליישום החוק והחלטת הממשלה. בין היתר נטען, כי ארגונים ומוסדות רשמיים של המדינה משתפים פעולה עם שרים ומנצלים את הליך הנפקת הדרכון המקוצר לצורכי גיוס תרומות. מהתחקיר עלה כי בחמש השנים האחרונות ניתנו 196 המלצות להנפקת דרכונים לפי הנוהל, כאשר כל השרים הנוגעים לדבר סירבו לפרט מה עמד מאחורי החלטתם להעניק המלצות אלו.
נוכח כתבת התחקיר, פנתה התנועה לאיכות השלטון אל הממונה על חופש המידע במשרד הפנים בבקשה לקבל פרטים בנוגע לכל אחד מהאישורים שניתנו על ידי שרי הפנים בשבע השנים האחרונות להנפקת דרכון לפי הנוהל הנ"ל, לרבות את המלצות השר, הנימוקים להמלצות והבהרה מה נעשה על ידי המבקשים כדי לעמוד בקריטריונים לקבלת ההמלצה.
מאחר ולא נתקבלה תשובה מספקת לפניית התנועה לאיכות השלטון, פנתה התנועה אל משרד הפנים, משרד ראש הממשלה, משרד הכלכלה, ומשרד העלייה והקליטה, בבקשה לקבל את ההמלצות והנימוקים שניתנו על ידי השר הממונה בין השנים 2009-2013 אשר היוו בסיס לאישור מתן דרכון או הארכתו.
בין התשובות אותן קיבלה התנועה לאיכות השלטון היו כי נימוקי השרים אינם נשמרים, חומרים שאינם נמצאים ברשות המשרדים. התנועה לאיכות השלטון רואה בחומרה רבה את העובדה שמסמכים הנוגעים להחלטות שנתקבלו על פי חוק והחלטת ממשלה אינן מתועדים ונשמרים. התנהלות בה החלטות בדרג בכיר מתקבלות ללא כל תיעוד המסמכים הרלוונטיים או רישום אינה עולה בקנה אחד עם סטנדרטים של שקיפות, חופש מידע ומינהל תקין. מאחר והמלצות השרים לא יכלו שלא להינתן בכתב, לא נותר אלא לתמוה מדוע המלצות אלה, לרבות הנימוקים הנלווים להן, אינן נשמרות במאגר מידע במשרדים הרלוונטיים וכן ברשות האוכלוסין וההגירה, אשר אחראית על הנפקת הדרכונים.
זאת ועוד, נוהל של מתן זכות ע"י שרים באופן אישי הינו בעייתי ומעלה מאליו חששות למשוא פנים, ניצול לרעה ופגיעה באמון הציבור. כאשר הדבר נעשה ללא כל תיעוד, באופן שאינו עומד בדרישות החוק וההחלטה,