איכות השלטון בעתירה לבג"ץ: על שר הפנים לחזק את עצמאותם של מבקרי הרשויות המקומיות

איכות השלטון בעתירה לבג"ץ: על שר הפנים לחזק את עצמאותם של מבקרי הרשויות המקומיות

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (יום ד') לבג"ץ כנגד שר הפנים בבקשה להורות לו לקבוע תקנים כלליים בדבר מינוי עובדים, כשירותם ומעמדם של עובדים בלשכות מבקרי הרשויות המקומיות וכן לקבוע תקנים בדבר הקף תקציב מינימאלי ללשכות המבקרים
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בעתירה כי מתקיימת פגיעה מתמשכת בעצמאותם של מבקרי הרשויות המקומיות, הנובעת מהימנעותו של שר הפנים לפעול, לפי החובה והסמכות המוטלות עליו, בנוגע לקביעת תקנים והוראות בדבר דרכי מינויים, כשירותם, ומעמדם של עובדים בלשכות מבקרי הרשויות המקומיות, ובדבר דרכי הכנתו ואישורו של תקציב לשכת המבקר.
גם בדו"ח ביקורת של מבקר המדינה על השלטון המקומי לשנת 2010 נמצא כי שר הפנים לא קבע הוראות כנדרש בפקודת העיריות ולא הפעיל את סמכותו לפי הוראות מפקודת המועצות המקומיות. מבקר המדינה עמד על חשיבות קביעת התקנים וציין כי על משרד הפנים לפעול בהקדם, כנדרש בפקודת העיריות, כדי קבוע תקנות בכל הנוגע לתקציבה של לשכת המבקר ולתקניה.
עמדת התנועה לאיכות השלטון, כפי שמוצגת בעתירה היא כי בניגוד למבקר חיצוני, מבקר הרשות המקומית פועל מתוך הארגון ולמעשה הוא כפוף ארגונית לגורמים אותם הוא אמור לבקר. על אף שעל המבקר להיות אובייקטיבי במידה המרבית, כפיפות זו עלולה לפגוע באפקטיביות הביקורת. אי לכך, כל דבר העלול לפגוע באובייקטיביות זו ולהביא למשוא הפנים, הינו פסול מעיקרו ויש למצוא דרך לנטרולו.
התנועה לאיכות השלטון סבורה כי אין הצדקה למחדלו של שר הפנים בקביעת התקנים האמורים, וכי הימשכות מצב חמור זה ייפגע עוד ועוד במנגנון הביקורת ובאפקטיביות הבקרה והביקורת שעליה המחוקק הקפיד. שר הפנים "מפר את חובותיו ומחדלו עולה כדי חוסר סבירות קיצונית".