איכות השלטון לכנ"ר והרשות לניירות ערך: ייצגו את האינטרסים של הציבור בהליך אישור הסדר החוב של אי.די.בי

איכות השלטון לכנ"ר והרשות לניירות ערך: ייצגו את האינטרסים של הציבור בהליך אישור הסדר החוב של אי.די.בי

התנועה לאיכות השלטון פנתה אתמול, יום א, לכנ"ר וליו"ר הרשות לניירות ערך בדרישה כי יביעו התנגדותם לכך שישנן הצעות העומדות על הפרק לעניין הסדר החוב של אי.די.בי אשר מקורן במבנים פירמידאליים ולכן סביר להניח כי יהיו ממונפות ביותר
רקע
כפי שעולה מהליכי הפירוק המתנהלים בימים אלו בבית המשפט בעניין קבוצת אי.די.בי, כונס הנכסים הרשמי והרשות לניירות ערך בחרו להיות צד להליך הסדר חוב של אי.די.בי.
התנועה לאיכות השלטון פנתה אתמול (יום א') לכנ"ר, פרופ' דוד האן וליו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר בדרישה כי יביעו התנגדותם לכך שכרגע שתיים מבין ההצעות שעומדות על הפרק מקורן ממבנים פירמידאליים ולכן סביר להניח כי יהיו ממונפות ביותר. הבעת עמדה זו נדרשת בעיקר לאור העובדה שהצעות אלו מנוגדות בתכליתן להצעת החוק לקידום התחרותיות וצמצום הריכוזיות, העומדת כרגע בפני קריאה שנייה ושלישית.
בנוסף, התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפנייתה כי מכיוון שנציגי הממשלה התכוונו למנוע הקמה של פירמידות חדשות או לחילופין הרחבה של חברות קיימות לכדי תאגיד פירמידיאלי בזמן תקופת המעבר עד שהחוק ייכנס לתוקף, מדובר בחובה המוטלת על הכנ"ר ועל הרשות לניירות ערך למנוע מצב שכזה. על כן, לעמדת התנועה לאיכות השלטון ברי כי מחובתם של השניים למנוע מצב בו הסדר החוב יהווה עקיפה בוטה של רצון הרשות המחוקקת והמבצעת.
נוסף על כך, עמדת הכנ"ר ויו"ר רשות ניירות ערך אף מתבקשת נוכח העובדה שמקור חוליה של קבוצת אי.די.בי – נעוץ, קודם כל, במבנה הפירמידאלי שלה, כפי שמצוין בבירור בדו"ח שהוגש בחודש יולי על ידי מר גבאי, הממונה מטעם בית המשפט לבחינת הסדרי החוב. מסיבה זו, ברי כי הצעות להסדר חוב המגיעות ממקורות פירמידיאליים יביאו בהכרח להנצחת המצב הבעייתי של הקונצרן ואף עלולות לדרדר את המצב הנוכחי אל עברי פי פחת. כמו כן, אין עוררין כי נתיב המציע לפתור את המשבר באמצעות הזרמת הון מפירמידה, כאשר המבנה הפירמידאלי של אי.די.בי הוא שהיווה את הגורם המרכזי לקריסתה, הינו בגדר לעג לרש.