איכות השלטון לוועדת איתור פרקליט המדינה: יש לפתוח את שערי הוועדה בפני מועמדים נוספים

איכות השלטון לוועדת איתור פרקליט המדינה: יש לפתוח את שערי הוועדה בפני מועמדים נוספים

נוכח פרסומים בהם עולה חשש כי שמו של פרקליט המדינה הבא כבר נקבע, וכי מועמדים נמנעים מלהגיש מועמדות פנתה היום (ג') התנועה לאיכות השלטון לחברי וועדת המינויים בבקשה להעביר מספר שמות מועמדים לשרת המשפטים
רקע
בימים האחרונים עולה מן התקשורת, כי בקרב מועמדים פוטנציאליים לתפקיד זה ניכרת התחושה, ש"המשחק מכור" מראש וכי שמו של פרקליט המדינה הבא כבר נקבע. תחושתם זו נובעת, בין היתר, מן הפרסומים כי בכוונתה של ועדת האיתור להעביר רק מועמד אחד בסוף הליך האיתור לידי שרת המשפטים וכן מהתבטאויותיו של היועץ המשפטי לממשלה ויו"ר ועדת האיתור, בדבר העדפתו למנות מועמד מתוך משרד המשפטים.
בשל כך עולה החשש, כי מועמדים נמנעים מהגשת מועמדות, ובכך – לדעת התנועה – יוצאת מערכת אכיפת החוק נפסדת ואמון הציבור בה בכלל ובהליך המינוי בפרט נפגם.
פרקליט המדינה הינו אחד מבכירי המערכת המשפטית בישראל, ואמון הוא – באמצעות הפרקליטות – על השלטת שלטון החוק במדינה וייצוג רשויות השלטון בפני הערכאות המשפטיות. תפקיד זה טומן בחובו סמכויות נרחבות, החולשות על מערכת המשפט כולה. לתפקיד כה רם דרג ובעל השפעה כה רבה על אורחות החיים במדינה, ראוי כי יתמנה המועמד הטוב ביותר מבין כלל המועמדים הפוטנציאליים מקרב אנשי המשפט בישראל. סגירת דלתות ועדת האיתור, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין, בין אם באופן רשמי ובין אם במשתמע, פוגעת בתכליתה ובתפקידה של ועדת האיתור. נהפוך הוא, על ועדת איתור לבחון מספר רב ככל הניתן של מועמדים, וזאת כדי לוודא כי המועמדים המומלצים על ידה הינם אכן בעלי הכישורים המתאימים ביותר.
עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי על הועדה לפנות באופן אישי למועמדים רלוונטיים, לפי ראות עיניה, וזאת על מנת להרחיב את מאגר המועמדים, בהסתמך על כישוריהם המקצועיים והניהוליים. כמו כן, ואין יכולים להפריז בחשיבות עניין זה, מתבקשת הוועדה להמליץ על יותר ממועמד אחד בפני שרת המשפטים וכי היא תהיה זו, אשר תבחר מרשימת המועמדים את המועמד שיובא לאישור הממשלה.
בימים אלו, בהם אמון הציבור במערכת אכיפת החוק נמצא בשפל, ראוי כי תפעל הוועדה כך, ותפריך היא את הטענה כי הליך הבחירה לתפקיד זה נעשה במחשכים וקבוע הוא מראש. כך, אף תבטיח הועדה, כי בסיומו של ההליך, אכן ימונה המועמד הראוי ביותר לתפקיד פרקליט המדינה.
פרסום בערוץ 7
פרסום בגלובס