איכות השלטון לראש הממשלה: מדוע אינך ממנה ממלא מקום?

איכות השלטון לראש הממשלה: מדוע אינך ממנה ממלא מקום?

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה וליועץ המשפטי כדי לקבל מענה לשאלה מדוע נמנע ראש הממשלה ממינוי ממלא מקום קבוע. התנועה ביקשה לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה בעניין.

בעקבות פניות שקיבלה התנועה לאיכות השלטון בהן עלתה השאלה מדוע ראש הממשלה נמנע מלמנות ממלא מקום קבוע מקרב שרי הממשלה שהם גם חברי כנסת, פנתה התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה, בנימין נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. בפניה, מדגישה התנועה לאיכות השלטון את סעיף 16 לחוק יסוד הממשלה, בו מצוין כי אם נעדר ראש הממשלה מן הארץ ו/או נבצר ממנו זמנית למלא את תפקידו ימלא את מקומו ממלא מקום ראש הממשלה. קרי, להבדיל מתארים אחרים או מינויים אחרים, לתפקיד ממלא מקום ראש הממשלה ישנה סמכות מוגדרת ותפקיד מוגדר בהוראות החוק.

התנועה לאיכות השלטון מציינת עוד, כי, אומנם על פי סעיף 16(ג) לא חייב ראש הממשלה למנות ממלא מקום קבוע, ולממשלה סמכות למנות ממלא מקום מקרב חברי הכנסת. עם זאת, ראשי ממשלה קודמים ובהם אריאל שרון ואהוד אולמרט מינו ממלא מקום קבוע. לטענת התנועה לאיכות השלטון, מינוי שכזה לא רק עולה בקנה אחד עם הוראות החוק ורוחו, אלא גם מבטיח וודאות ויציבות מנהיגותית, בעיתות שגרה וחירום כאחד.

לאור זאת, התנועה לאיכות השלטון פנתה גם ליועץ המשפטי לממשלה לקבל את עמדתו בסוגייה.

עו"ד דפנה קירו כהן, מנהלת המחלקה המשפטי בתנועה לאיכות השלטון: "ראש הממשלה לא חייב למנות ממלא מקום, אך תפקיד זה הוא בעל משמעות חוקית ועניינית ועל כן עולה בקנה אחד עם נורמות של ניהול תקין המבטיחות וודאות ויציבות. על כן ישנה חשיבות ציבורית בהבנה של המניע להימנעות ממינוי, ועד כמה מדובר במניע ענייני אם לאו".