התנועה לאיכות השלטון: חובתן של רשויות השלטון לשלם ובזמן!

התנועה לאיכות השלטון: חובתן של רשויות השלטון לשלם ובזמן!

התנועה לאיכות השלטון פנתה לחשבת הכללית במשרד האוצר בנוגע לפרסומים מדאיגים ובהם מתואר מוסר תשלומים לקוי, לכאורה, של משרדי ממשלה. התנועה טענה כי: "אם כך הם פני הדברים המדינה משדרת למגזר העסקי מסר כי איחור בתשלומים ודחיית חובות הם לגיטימיים"
התנועה לאיכות השלטון פנתה לחשבת הכללית במשרד האוצר בעקבות פרסומים מדאיגים ובהם מתואר מוסר תשלומים לקוי, לכאורה, של משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ומספר גופים נוספים כגון חברות ממשלתיות וגופים מפוקחים. הכוונה היא להתנהלות של אותם גופים אל מול ספקים ונותני שירותים, באשר לתשלום מצד המדינה עבור השירות או המוצר שמסופקים. ככל הנראה התנהלות זו מאופיינת בעיכובים משמעותיים ובלתי צפויים בתשלום, אשר עלולים להסב נזק רב לספק. זאת, כאשר חלות על רוב הגופים האמורים הוראות של החשב הכללי אשר מגבילות את העיכוב בתשלום באופן שאינו עומד במבחן המציאות.

לטענת התנועה לאיכות השלטון מוסר התשלומים הנו נדבך חשוב בכלכלה מתפקדת. כלכלה בה בעלי העסקים והמשקיעים לא יודעים מתי יקבלו את כספם, סביר שיוצרו בה כשלים וליקויים. על כן, הציפייה מגוף ציבורי בעל משקל כבד במשק הציפייה מהמדינה גבוהה פי כמה וכמה מגופים פרטיים ועל כן תקינות מוסר התשלומים של המדינה הינה קריטית לבריאות הכלכלה הישראלית.
באם הפרסומים בנוגע להתנהלות מוסר התשלומים אכן נכון, הרי שהתנהלות זו מנוגדת להוראותיו של החשב הכללי בנוגע לביצוע תשלומים בגין התחייבויות – מועדי תשלום. הוראה זו קובעת מועדי תשלום שונים כאשר התשלום הרחוק ביותר הוא "שוטף פלוס 45". לפי הפרסומים נראה כי התנהלות המדינה מהווה חריגה חמורה ביותר מההוראות, כאשר תשלומים מועברים במתכונת של שוטף פלוס 60 ואף 120!
לאור הצעת החוק שהוגשה ע"י חברי הכנסת שלי יחימוביץ, יריב לוין ואמנון כהן שנועדה לעגן את זכותם של עסקים קטנים לקבל תמורה עבור עבודתם, התנועה לאיכות השלטון מדגישה כי מטריד מאוד מצב בו עקב הפרות בוטות ונמשכות של הוראות ברורות מצד החשב הכללי נדרשת התערבות חקיקתית שתבטיח עמידה בסטנדרטים מינימאליים של מוסר תשלומים מצד המדינה. המאמץ החקיקתי בנושא מבורך אך הפיתרון האמיתי לבעיה הינו באכיפה מוגברת של הוראות מספקות שקבע החשב הכללי בעצמו. מספיק כי יעמוד בהוראות שהוא עצמו קבע.