כתב אישום חמור כנגד ראש עיר מכהן מהווה עילה להפסקת כהונה

כתב אישום חמור כנגד ראש עיר מכהן מהווה עילה להפסקת כהונה

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר הפנים בדרישה להוציא הנחיות למועצות המקומיות כיצד יש לנהוג כאשר מוגש כתב אישום כנגד ראש עיר מכהן, ובכלל כך החובה לנהל דיון ולשקול הפסקת כהונת ראש הרשות מחמת התנהגות שאינה הולמת
לאור הנחיות פרקליט המדינה את פרקליטי המחוז להיערך לסיום הטיפול בתיקים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות, החליטה הפרקליטות על הגשת כתב אישום חמורי כנגד ראש עיריית רמת גן, צבי בר; על הגשת כתב אישום, בכפוף לשימוע, כנגד ראש עיריית רמת השרון מר יצחק רוכברגר; ועל סגירת תיק חקירה אחד (מתוך ארבעה) כנגד ראש עיריית נצרת עילית, מר שמעון גפסו.
יחד עם זאת, בפנייה למשרד הפנים מדגישה התנועה לאיכות השלטון כי ישנם עוד 7 ראשי עיר, לגביהם נתנו המלצות משטרה לפני 3 וחצי – שנה וחצי, וטרם התקבלה החלטת תובע בעניינם. ואלו הם: ראש עיריית בתי ים, מר שלומי לחיאני; ראש עיריית נצרת עילית, מר שמעון גפסו; ראש עיריית חדרה, מר חיים אביטן; ראש עיריית מודיעין עילית, מר יעקב גוטרמן; ראש עיריית יהוד מונוסון, יוסי בן דוד; ראש עיריית נשר מר דוד עמר.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפנייה כי לאור הנחיית פרקליטות המדינה, סביר כי בנוגע לראשי עיר אלה, או רובם המכריע, תתקבל החלטת התובע בזמן הקרוב. לפחות כך אנו מקווים. לאור זאת, ונוכח ריבוי המקרים של ראשי העיר שכבר הוגש או עשויים להיות מוגשים נגדם כתבי אישום, רואה התנועה לאיכות השלטון את החשיבות שברענון חובתם של חברי מועצת העיר.
זאת ועוד, הגשת כתב אישום כנגד ראש רשות מכהן, עשויה לשמש כעילה להעברתו מכהונה על ידי המועצה בשל התנהגות שאינה הולמת את תפקידו. זאת, מקום בו ראש העיר עצמו לא החליט להשעות עצמו ו/או להתפטר.
על כן, מבקשת התנועה לאיכות השלטון ממשרד הפנים כי תצא הנחייה כללית ו/או מפורטת לכל אחת מהמועצות הרלבנטיות והממונים עליהם בדבר אופן הפעולה המתחייב מקום בו הוגש כתב אישום כנגד ראש עיר מכהן, בהתאם לסעיף 22 לחוק הרשויות המקומיות כמו גם עקרונות המשפט המנהלי ואמון הציבור בנבחריו.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה כי על משרד הפנים להתוות ולדרוש מחברי המועצות לפעול על פי דרך הפעולה החוקית והמתבקשת, באופן ברור ושאינו משתמע לשתי פנים, זאת בפרט לאור מערכת היחסים העדינה הקיימת ברשויות מקומיות בין חברי מועצה לראש עיר נבחר.