צו על תנאי כנגד שר הביטחון בעתירת התנועה

צו על תנאי כנגד שר הביטחון בעתירת התנועה

בעקבות עתירת התנועה למען איכות השלטון המבקשת את אכיפת חוק שירות ביטחון על כלל אזרחי המדינה, בג"ץ חייב את שר הביטחון בצו על תנאי לנמק מכוח מה מפעיל הוא שיקול דעת ואינו פועל לגייס 40,000 בני ישבות
בדיון בעתירת התנועה למען איכות השלטון הקוראת לאכוף את חוק שירות ביטחון על כלל אזרחי המדינה, בשל פקיעת חוק טל, טענה התנועה כי בפועל לא מגויסים בני ישיבות וזאת למרות שלשר הביטחון אין סמכות להפלות בין האזרחים. לאחר יציאת הרכב השופטים להתייעצות החליט בית המשפט לחייב את שר הביטחון בצו על התנאי לנמק מכוח מה מפעיל הוא שיקול דעת ואינו פועל לגייס 40,000 בני ישבות – כאשר על פי חוק אי גיוסם בשנה הקרובה יביא לכך שלא ניתן יהיה עוד לגייסם לשירות צבאי מלא.
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה למען איכות השלטון בישראל פתח את הדיון באמרו: "הגורלות רצו שהבג"ץ יידון כאשר כוחות צה"ל נמצאים בשערי עזה. ישנם אנשים שמשלמים את המחיר, וחלילה ישלמו מחיר כבד יותר בימים הקרובים כדי לחיות במדינה הזו… תגובת המדינה לדרישת קיום החוק מזלזלת ומנסה לדחות את הקץ".
בהמשך, טענה התנועה בבית המשפט כי לפי תגובת המדינה לעתירה נראה ש 40,000 דחויי שרות ייהנו מכך שלא יצטרכו לשרת, ואילו המדינה כבר וויתרה עליהם מראש. עו"ד שרגא: "המערכת הפוליטית לא מצליחה לייצר תשתית נורמטיבית חלופית, וכנראה שלא תסדיר אחת כזו בתקופה הקרובה. חוק שירות הביטחון הוא אשר חל ועל פיו יש לפעול."

בנוגע ל – 40,000 בני הישיבות, אשר לא עתידים להיות מגויסים, טענה התנועה בבית המשפט כי זהו מספר בלתי נתפס: "המדינה מפקירה את הצורך הצבאי בכוח אדם. אם היו מגייסים אותם לא היו צריכים לגייס הבוקר אנשי מילואים. זהו מצב מוטרף כאשר במקום להזדרז ולגייס בני ישיבות, אפילו רק לשלושה חודשים, לשלב ב' של השרות בלבד כדי שיוכלו להופיע לשירות מילואים וכך יוכלו לשחרר אלפי אנשים הנושאים בנטל – מותרים על 40,000 מיועדים לשרות. אם הם מיותרים – יש פתרונות נוספים, ניתן לגייסם ולתת ל- 40,000 חילונים לנוח כמה שנים… ".