קריאה לשינוי בתקנון / חוקת המפלגות

קריאה לשינוי בתקנון / חוקת המפלגות

התנועה למען איכות השלטון פנתה היום, 11.10.12 לראשי המפלגות לקידום תיקון חוקות ותקנוני המפלגות, אשר ימנעו מאדם שהורשע בשירות הציבורי להתמודד על מקום ברשימת נציגי המפלגה בכנסת ולכל תפקיד ציבורי אחר
בפנייתה לראשי המפלגות, התנועה מדגישה כי על מנת להבטיח הנהגה וממשל תקין, איכותי ונקי משחיתות, וכדי לשקם את אמון הציבור בנבחריו, ראוי כי מפלגות בישראל יציבו רף נורמטיבי להתמודדות נבחר ציבור בשירותיהם. עוד מדגישה התנועה, כי למרות שבחוקות ובתקנוני מפלגות שונות נמצאת התייחסות לאיסור מועמדותו של אדם אשר ריצה תקופות מאסר שונות, או הוטל עליו קלון, לא נמצאת כל התייחסות לאיסור מועמדותם של אלו אשר הורשעו בעבירות, תוך ניצול מעמדם כנבחרי ציבור או עבירות במהלך מערכת בחירות לתפקיד ציבורי.
עמדת התנועה היא, כי אדם שהורשע בכך שניצל את השררה שהוענקה לו בנאמנות למען הציבור, מעל באמון הציבור והפר את אמונו, אף אם לא נגזר עליו עונש מאסר – אין מקומו במפלגה המבקשת לשרת את הציבור ולקדם ערכי מנהל תקינים, יושרה ונאמנות לשליחות ציבורית.
התנועה אף מציעה נוסח לראשי המפלגות, אשר יוכל לבוא לעזר בשינוי לתקנונים ולחוקות:
"הורשע אדם בעבירה בשרות הציבור או בעבירה בקשר לכהונתו כעובד ציבור או בקשר לבחירתו לכהונה כעובד ציבור – לא יהיה מועמד לתפקיד במפלגה או לתפקיד מטעמה. בסעיף זה "עובד ציבור" ו"עבירה בשרות הציבור", כהגדרתם בחוק העונשין, תשל"ז – 1977"
התנועה מדגישה, כי מן הראוי שהמפלגות המתמודדות לכנסת ינעלו את שעריהן מפני אלו, שאינם ראויים עוד לשאת את התואר נבחר ציבור. זאת מאחר ויש חשיבות רבה בעצירת המשך השחיקה בתואר "נבחר ציבור" כדי להבטיח שבכנסת הקרובה ישבו אנשים בראויים לתפקידם.