התנועה למען איכות השלטון קוראת לבדיקה עצמאית ואובייקטיבית של מהלך הורדת הדירוג וגובה הדירוג הנוכחי של חברת אי.די.בי אחזקות וחברת אי.די.בי פיתוח.

התנועה למען איכות השלטון קוראת לבדיקה עצמאית ואובייקטיבית של מהלך הורדת הדירוג וגובה הדירוג הנוכחי של חברת אי.די.בי אחזקות וחברת אי.די.בי פיתוח.

בפנייה לשר האוצר, לממונה על שוק ההון וליו"ר רשות ניירות ערך טוענת התנועה כי הורדת דירוג האשראי של חברות אי.די.בי אחזקות ופיתוח לאחר לחץ ציבורי מדגימה פעם נוספת את הכשל המובנה בשוק, בשל ניגודי העניינים בהם נמצאות חברות הדירוג באופן תמידי.
השיהוי הרב בהורדת הדירוג, של חברות אי.די.בי אחזקות ופיתוח מבהיר כי יש צורך בהפרדה מוחלטת בין חברת הדירוג לבין החברה המדורגת במטרה לשמור על עצמאותן ואי תלותן של חברות הדירוג ולהגן על האינטרס של ציבור המשקיעים.
בפניית התנועה נטען כי הורדת הדירוג נעשתה לאחר שהשוק כבר חיווה דעתו על מצבה של חברת אי.די.בי, והלכה למעשה לא שימש תמרור אזהרה לציבור המשקיעים. במקום להוביל ולהיות המתריעות בשער שמטרתן לסייע ולהגן על ציבור המשקיעים, חברות הדירוג, לטענת התנועה, משתהות ונגררות אחר כוחות וקולות השוק ואינן מבצעות את תפקידן כהלכה.
בעקבות פנייה בשבוע שעבר של התנועה בנוגע לדירוג האשראי של סדרות האג"ח של חברת אי.די.בי טענה חברת מעלות, בכתבה שפורסמה, כי היא דוחה על הסף את טענות התנועה בדבר הצורך בהורדת דירוג האשראי ובכל זאת היום פורסם כי אכן הורד הדירוג של חברות א.ד.בי. אחזקות ופיתוח.
התנהלות זו, לטענת התנועה, ממחישה את החשש לכאורה כי הדירוג לא שיקף מצב החברה בזמן אמת ומחזקת את טענתה כי חברות הדירוג נמצאות במצב מובנה של ניגוד עניינים מסוכן, אשר לא מאפשר להן לפעול באופן מקצועי ונטול פניות.
יש מקום להימנע ממימון ישיר של עבודת הדירוג על ידי החברות המדורגות וזאת באמצעות תשלום אגרה על ידי החברות המדורגות לרשות לניירות ערך וזו תעביר התשלום לחברות הדירוג הרלוונטית, כאשר ההחלטה איזו חברת דירוג תדרג אילו חברות תהא מונחת לפתחה של הרשות.

בסיום הפנייה קוראת התנועה למען איכות השלטון לשר האוצר, לממונה על שוק ההון וליו"ר רשות ניירות ערך שיפעלו לאלתר לבדיקה עצמאית ואובייקטיבית של מהלך הורדת הדירוג של חברת אי.די.בי אחזקות וחברת אי.די.בי פיתוח.
כמו כן, בנסיבות העניין סבורה התנועה כי יש להורות לחברת מעלות להעביר את פירוט השתלשלות העניינים ומהלך הורדת האשראי בעיתוי זה, על כל המשתמע מכך, לחברת S&P העולמית, על מנת לקבל את התייחסותה תוך שקיפות מלאה לציבור.