פעילות המאבק הציבורי לאישור חוק הקלון הכלכלי

פעילות המאבק הציבורי לאישור חוק הקלון הכלכלי

ח"כ אריה אלדד, ממגישי הצעת חוק הקלון הכלכלי: " הציבור שהוא הלקוח של הצעת החוק הוא שיכול לגרום לה לעבור. רק אם יופעל לחץ ציבורי כפי שהיה בעת המאבק על אישור תמלוגי הגז, ניתן יהיה לזרוע סדקים בחומה הסינית של המשמעת הקואליציונית האדוקה והחוק יעבור.

בפאנל מיוחד שערכה אתמול התנועה לאיכות השלטון בשיתוף אגודת הסטודנטים של בית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים, בהשתתפות עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ח"כ אריה אלדד, ממגישי הצעת חוק הקלון הכלכלי, מר צבי זרחיה מעיתון דה מרקר, וד"ר אופיר ברנע, מהמרכז האקדמי למשפט ועסקים – נסקרו המשמעויות וההשלכות של הצעת חוק הקלון הכלכלי.
הצעת החוק שנכתבה בשיתוף עם התנועה לאיכות השלטון, הונחה על שולחן הכנסת לפני כשבועיים ע"י חברי הכנסת כרמל שאמה, מאיר שטרית ואריה אלדד. בשבועות האחרונים הביעו חברי כנסת נוספים תמיכה בהצעה שאמורה לעלות לדיון במהלך חודש מאי.

בפאנל התייחס עו"ד אליעד שרגא לקלות הבלתי נסבלת בה המדינה מפקירה את כספי הציבור לניהולן של 15-20 משפחות, תמיד אותן משפחות. אדם בגיל 20-25 , חוסך כל חייו כדי להימנע מזיקנה כעורה, אותו אדם גם אם יפסיד ולו 1% מכספו בגלל ההפקרות שבה מאפשרים לשליטי ההון להמר על כספי הפנסיה שלנו זו משמעות אדירה עבורו, כשבפועל, כספי הפנסיה שלנו נשחקים בהרבה יותר מכך.

בדבריו התייחס עו"ד אליעד שרגא גם להחלטה של התנועה לאיכות השלטון למקד את המאבק לפירור הריכוזיות: "כשהיינו ילדים חשבנו שהמעטפות והשוחד הקונבנציונאלי זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות. לפני 10 שנים הבנו שמעל הראש שלנו עוברים סכומים אדירים בקשרי הון-שלטון מושחתים– בישראל צריך לעשות מה שעשו כבר בארה"ב בתחילת המאה ה 20 לפרק את פירמידות השליטה.

ד"ר אופיר ברנע הצביע על בעיה רגולטורית מקיפה בשוק ההון, שכרגע פרוץ לחלוטין: בעוד בעולם כולו במשבר הכלכלי של שנת 2008 יש ירידה חדה בהשקעות בנדל"ן, מאפשרים ליצחק תשובה שמחזיק בדלק נדל"ן , לגייס כסף ולהשתמש בשם שלו כערבות לגיוס הכסף, אך במבחן המציאות אין סיכוי שתשובה יכניס את היד לכיסו והתוצאה –עוד תספורת חוב.
בתגובה לטענה כי בעלי ההון יברחו לחו"ל אם ידרשו להחזיר את חובם אמר ד"ר ברנע כי הסכנה לבריחה של אותם בעלי הון לחו"ל, אם יעבור החוק, אינה ריאלית.

דגש מיוחד הושם בפאנל על הסיקור התקשורתי לבעיית הריכוזיות ולהצעת חוק הקלון הכלכלי – צבי זרחיה מהדה מרקר התבטא: המאבק על הריכוזיות כמעט ואינו מוזכר, במדיה המשודרת והדיגיטלית, מעריב, שנרכש ע"י נוחי דנקנר תוקף כל מי שמעז להתבטא בעד צמצום הריכוזיות וכך גם מי שקורא בכל העיתונים בכלכליים, למעט דה מרקר, וכך גם בערוצי הטלוויזיה – מי שקורא עיתון אחד בלבד יכול לחשוב שאין בעיה של ריכוזיות.

ח"כ אריה אלדד הוסיף: התקשורת שהעלתה את המחאה נמנעה מלתקוף את נושא הריכוזיות באופן ישיר שכן חששה מאבדן הכנסות פרסום.

הפאנל שנערך מצטרף לשורה של פעולות לעירור המודעות הציבורית ולעידוד התמיכה בחוק הקלון הכלכלי, יותר מ 1700 איש כבר חתמו על עצומת התמיכה בחוק בשבועיים האחרונים.

כותרת העצומה : לקחתם? תחזירו! עוד נכתב בעצומה: הם לא ימשיכו ללוות כסף ולא להחזיר. הם לא ימשיכו למשוך מיליונים ולהתחמק מחובות. הם לא ימשיכו לחשוב שהם יכולים לשחק בכספי הפנסיה שלנו!