התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"צ לביטול מינויו של יוסף שאגאל כשגריר ישראל בבלארוס בפטור ממכרז, נוכח ניגוד העניינים בו מצוי שר החוץ, הוא הגורם הממנה, בשל ההליך הפלילי המתנהל כנגד שר החוץ גם בבלארוס. עוד טענה התנועה כי עיתוי המינוי מעלה את החשש שמדובר באתנן פוליטי לליברמן, לצורך קבלת תמיכת שרי מפלגתו באישור עקרונות דוח הוועדה לשינוי חברתי כלכלי בראשות פרופ' טרכטנברג.

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"צ לביטול מינויו של יוסף שאגאל כשגריר ישראל בבלארוס בפטור ממכרז, נוכח ניגוד העניינים בו מצוי שר החוץ, הוא הגורם הממנה, בשל ההליך הפלילי המתנהל כנגד שר החוץ גם בבלארוס. עוד טענה התנועה כי עיתוי המינוי מעלה את החשש שמדובר באתנן פוליטי לליברמן, לצורך קבלת תמיכת שרי מפלגתו באישור עקרונות דוח הוועדה לשינוי חברתי כלכלי בראשות פרופ' טרכטנברג.
בנוסף, עתרה התנועה לביטול כללי של הסדר הפטור, כל עוד לא יוסדר אופן השימוש בו כך שיבחנו תנאי הסף המצדיקים מינוי מועמד שלא מקרב הסגל המקצועי של משרד החוץ וייכתב נוהל ברור לבחינת התאמתו וכשירותו של מועמד לתפקיד. כשלים אשר נמשכים מזה שנים והפכו – הלכה למעשה – את הסדר הפטור לכר של מינויים פוליטיים של שרי החוץ, הפוגע במקצועיות שירות החוץ הישראלי, ממלכתיות השירות ואמון הציבור במערכת.

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, צרויה מידד-לוזון ודפנה קירו – כהן לביטול מנויו של יוסף שאגאל כשגריר ישראל בבלארוס שלא מתוך הסגל הדיפלומטי של משרד החוץ. וזאת בפטור ממכרז במסגרת הסדר הפטור ששוריין עבור 11 ראשי נציגויות דיפלומטיות. לטענת התנועה המינוי נעשה ביוזמתו של שר החוץ אביגדור ליברמן, כאשר מצוי הוא בניגוד עניינים, עקב ההליך הפלילי המתנהל כנגדו ובמסגרתה נדרשו חיקורי דין בבלארוס, יעד המינוי, הליך שעלול להפוך אותו לבעל עניין אישי ומעלה את החשש לשקילת אינטרסים זרים למינוי. זאת, בפרט, נוכח החקירה הפלילית שהתנהלה, כנגד ליברמן וכנגד שגריר קודם שמונה בבלארוס, בנוגע לחשדות לשיבוש הליכי משפט.
עוד טענה התנועה כי לא ניתן לנתק את נסיבות מינוי פגום זה, מסירוס הסדר הפטור ממכרז, על ידי שרי החוץ והפיכתו לקרדום למינוי מינויים פוליטיים בניגוד לתנאי ההסדר, למהותו ולייעודו. זאת נוכח כי לא הממשלה ולא וועדת המינויים, בוחנים את התקיימות תנאי הסף של הסדר הפטור ואת הצורך במינוי באמצעותו דווקא במדינת בלארוס. מחדל זה, מחדד עוד יותר את ניגוד העניינים של ליברמן , אשר הופך למעשה לגורם היוזם והמכריע בכל הנוגע לאופן המינוי וזהות המועמד.
לאור זאת, מבקשת התנועה להביא לביטול מינוי שאגאל, שנעשה בניגוד עניינים ובחריגה מהסמכות, שהסדר הפטור מעניק למשיבים.
במקביל, נוכח הפגמים הרבים והיסודיים בהפעלתו של הסדר הפטור, כפי שעלו מדו"ח מבקר המדינה, והפיכתו הלכה למעשה לכר למינויים פוליטיים של שרי החוץ אשר פוגע במרקם השירות הציבורי המקצועי, הא-פוליטי בישראל, ובאמון הציבור בו- מבקשת התנועה לחייב את המשיבים לבחור באחת משתי החלופות: האחת – ביטול הסדר הפטור וחזרה לדרך המלך של מינוי שגרירים מתוך הסגל המקצועי של משרד החוץ, על ידי מעין מכרז פנימי, כפי שממונים כ -90 השגרירים האחרים; השנייה – להביא לשיקום ההסדר, ולקיימו כפי שנקבע בהחלטות הממשלה כולל תנאי הסף הקבועים בהחלטות הממשלה והמהווים תנאי לשימוש בהסדר הפטור, זאת באמצעות קביעת נוהל לבחינת כישורי המועמד והתאמתו למשרה כמו גם בחינה בפועל של מדינת היעד וההצדקה למינוי בה במסגרת הסדר הפטור.