התנועה לאיכות השלטון פנתה לשרי הממשלה בבקשה לחסום את דרכו של הרב אריה דרעי בחזרה לחיים הפוליטיים

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשרי הממשלה בבקשה לחסום את דרכו של הרב אריה דרעי בחזרה לחיים הפוליטיים

פניה לכל שרי הממשלה.
כ"א סיון, תשע"א; 23 יוני, 2011

הנדון: חזרתו של הרב אריה דרעי לחיים הפוליטיים

בשם התנועה למען איכות השלטון בישראל (להלן-"התנועה") הריני לפנות אליך כדלקמן:

רקע
1. מפרסומים בכלי התקשורת מהבוקר עולה לכאורה כי הרב אריה דרעי שוקל ברצינות שיבה לחיים הפוליטיים, ובתוך כך לכהונה כחבר כנסת.
2. נזכיר כי הרב דרעי הורשע במהלך מרץ 1999 (ת"פ 305/93 מדינת ישראל נ' אריה דרעי) בשורה של עבירות ובהן קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים בגינן נגזר עליו (לאחר הערעור בעניינו, (ע"פ 3575/99 אריה דרעי נ' מדינת ישראל) עונש מאסר של 3 שנים. עוד נזכיר כי הרב דרעי סיים לרצות עונשו במהלך יולי 2002.
3. אכן כיום, הדינים בעניין הסייגים בדבר הזכות להיבחר, בהתאם להוראות סעיף 6 לחוק יסוד: הכנסת, אינם מונעים מהרב דרעי הגשת מועמדות לחברות בבית המחוקקים הישראלי (שכן חלפו 7 שנים מהיום בו גמר לשאת בעונשו ביולי 2009).
4. כך, מר דרעי שילם חובו לחברה, כאשר השלים לרצות עונשו ובכך שב להיות כאחד האזרח מן השורה, שווה בין שווים. ואולם אין הדברים מצויים באותו מישור, כאשר עסקינן במי שחפץ לשוב לעמדות כוח, לכהן כפרנס על הציבור וזאת מקל וחומר, כאשר הרשעתו מלכתחילה כל כולה נוגעת בניצול מעמדו הציבורי לרעה, לטובתו האישית ובניגוד לאינטרס הציבור.

אמון הציבור מחייב חסימת חזרתם מורשעים בעבירות עם קלון לחיים הפוליטיים

5. ראשית, נבקש להזכיר כי הרב דרעי הורשע בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים בזמן כהונתו כשר הפנים, עת החזיק בידיו עוצמה והשפעה רבים, אשר לצערנו, מצא לנכון לנצלם לרעה. במעשיו אלה יש משום קלון כבד ולא נראה כי יהא על כך חולק.
6. כהמשך ישיר לדברים, נבקש להדגיש כי המחוקק סבר כי רק לאחר תקופה של 7 שנים מתום ריצוי העונש, ולא לפני כן, יש לאפשר למי שהורשע בעבירות הנושאות עימן קלון להציג מועמדותו- ולא בכדי. בתקופה זו כיוון המחוקק לבצר את שלטון החוק ולגונן עליו, תוך שליחת מסר חד משמעי לציבור הבוחרים – מסר לפיו מי שסרח ומעל באמון הציבור, שניתן לו אינו ראוי לכהונה ציבורית, גם בחלוף תקופה של 7 שנים. אנו סבורים שיש מקום להמשיך במתווה שנקבע בחקיקה ולמנוע שיבתם של אלה גם לתקופה יותר ארוכה, שכן אותו מסר בעייתי לפיו מי שעשו בכוח השלטוני, שניתן להם, כבשלהם יכולים לשוב לפוליטיקה, עודנו חי ושריר. מסקנה זו מקבלת משנה תוקף במקרה בו מדובר במנהיג פוליטי מן הדרג הראשון, שהכול זוכרים את מעשיו.
7. נוכח זאת, אנו סבורים כי מן הראוי שאדם אשר כיהן בכהונה ציבורית כה רמה ותוך כדי כהונתו ניצל כוחו לרעה, לטובתו האישית, לטובת בני ביתו ולטובת חבר מרעיו, לא יהא כלל מועמד לכהונה ציבורית כלשהי ולא יבקש לשוב לעמדות כוח; מן הראוי כי לאזרחי ישראל תהא ממשלה נקייה מכל רבב; מן הראוי כי אזרחי ישראל ידעו שיש להם שלטון נקי, אשר ישרת אותם וישמור על קופתם.

התרופה היחידה לפגיעה החמורה באמון הציבור: תמיכה בהצעות החוק של ח"כ חוטובלי

8. אמון הציבור, שיפגע עד כדי ביטולו כליל, עם שיבתו של הרב דרעי לחיים הפוליטיים, מחייב מענה הולם, כזה שישרת את שלטון החוק, ואת ההיגיינה הציבורית. התנועה רואה בתמיכה בהצעות החוק שהגישה ח"כ גב' ציפי חוטובלי, והנתמכות על ידי שורת חברי כנסת נכבדים נוספים, מענה הולם לענייננו. ההצעות מצורפות לנוחותכם.
9. הצעות החוק האמורות המונעות חזרה לחיים הפוליטיים, של מי שפגעו בציבור ובקופה הציבורית לטובתם האישית, והורשעו בעבירה שיש בה קלון, לתקופה בלתי קצובה, היא תשובה הולמת לפגיעה הקשה מנשוא בשלטון ובציבור. על אחת כמה וכמה עת מדובר במורשעים באחת העבירות החמורה בספר החוקים- היא עבירת השוחד.
10. תמיכה כזו תבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי, המחוקקים והשרים בישראל סבורים באופן חד משמעי כי הרשעה בעבירות כה חמורות מונעת שיבה לחיים פוליטיים.
11. תמיכה כאמור תימנע יצירת אמירה נורמטיבית קשה, אשר תוביל לפתיחת שערי החיים הציבוריים בפני מי שמהותית וציבורית צריך להימנע מכניסה בהם.
12. אנו קוראים לכם לא לקחת חלק בניסיון של מי שהורשע בלקיחת שוחד ובהפרת אמונים לשוב לעמדות כוח. אל תיתנו ידכם להידרדרות הערכית שהחברה הישראלית חווה בשנים האחרונות, שכן השבת מי שחטא למחוזות חטאיו יש בא אמירה ברורה לציבור הישראלי – המחלה הממארת של השחיתות, מקובלת ומוסכמת, ואין לה מרפא. אל תיתנו לחטאיו של מר דרעי ולקלונו לדבוק בבית המחוקקים, ואולי בעתיד אף בממשלת ישראל, לדיראון עולם.