לאור ממצאי דו"ח מבקר המדינה התנועה לאיכות השלטון קוראת לשר ברק להתפטר מתפקידו

לאור ממצאי דו"ח מבקר המדינה התנועה לאיכות השלטון קוראת לשר ברק להתפטר מתפקידו
השר ברק לא העביר מידע מלא בנוגע לנכסיו כמתחייב ופעל בניגוד לכללים למניעת ניגוד עניינים, לכן מקומו אינו בהנהגת המדינה
מכתבה של התנועה בעקבות דו"ח מבקר המדינה לשנת 2011 העוסק במספר רב של נושאים רבים, מגוונים וחשובים. ביניהם גם התנהלותו הפסולה של שר הביטחון, מר אהוד ברק, בניגוד לכללים למניעת ניגוד עניינים .
מהדו"ח עולה שורה ארוכה של פעולות, שעשה השר ברק בניגוד לכללים; בין היתר, השר ברק נמנע מלפנות לוועדה למתן היתרים, אשר בסמכותה להעניק לו היתר לחריגה מהכללים עוד בהיותו מועמד לתפקיד שר; הוא העביר, בניגוד לכללים ורק שלושה ימים לפני מינויו לשר, את אחזקותיו בחברה "אהוד ברק בע"מ" לשלושת בנותיו; בנוסף לכך, נמנע השר ברק ממסירת מלוא המידע הנדרש לשם בחינת בקשותיו לחריגה מהכללים.
בהתנהלותו זו, למעשה, יצר השר ברק "הסדר" ניגוד עניינים פרטי משלו- כזה שלא היה מצליח להשיג בפנותו לוועדה- כך בהתאם לדו"ח. מעבר לכך, השר, אשר לא העביר את מלוא המידע הנדרש, פגם ביכולת הוועדה לבחון את מכלול קשריו ובכך לקיים את העקרונות העומדים בבסיס הכללי- ניתוק כל זיקה בין השר לבין ענייניו האישיים.
התנועה מדגישה את אשר ראוי שיהיה נר לרגליי שרי ממשלות ישראל: לא רק שעליהם להיות נקיים מכל רבב, אלא שאסור שיתקיים אף לא חשש קל שהם נמצאים במצב בו הם עלולים לפעול אחרת. כפי שקבע גם המבקר, על השרים, עוד בהיותם מועמדים לתפקיד שר, להקפיד הקפדה יתרה בניהול ענייניהם, הקפדה אשר לא תותיר ספק ולא צל של רבב באשר לכשרות הילכותיהם.
הכללים נקבעו למען שמירה על האינטרס הציבורי ועל נבחר הציבור למלאם בקפידה- לא רק למראית עין; מהדברים עולה תחושה קשה כי השר ברק אינו מכבד, בלשון המעטה, לא רק את הכללים למניעת ניגוד עניינים, אלא את הציבור בכללותו.

משמעות התנהלותו של שר בממשלת ישראל, אשר מעביר מידע חלקי בלבד, מסתיר את ענייניו הכספיים ולמעשה פועל בניגוד לכללים – הנה אחת – הוא מזלזל בציבור במקרה הטוב ומסתיר לכאורה עניינים לא כשרים במקרה הרע.
מן הראוי כי תקבע נורמה ציבורית ברורה ולפיה שרים בממשלת ישראל, אשר פועלים בניגוד לכללים למניעת ניגוד עניינים, מקומם אינו בהנהגת הציבור ובדאגה לענייניו.
העובדה כי אין, על פניו, משמעות פלילית למעשיו של ברק אין בה כדי להפחית מחומרת מעשיו ומהפגיעה שיש במעשים אלה בציבור ובאמונו בנבחריו.
משעה שהשר ברק פעל בניגוד לכללים ובניגוד לחובת הנאמנות שלו לציבור בכללותו אין הוא ראוי לכהן כשר בממשלת ישראל ועליו להתפטר לאלתר מתפקידו.
כמו כן, על ראש הממשלה לקבוע נורמה ברורה ולפיה שר, אשר פועל בניגוד לכללים ובניגוד לחובת הנאמנות שלו לציבור, לא יוכל לכהן כשר בממשלתו ויאלץ להתפטר לאלתר.