התנועה לאיכות השלטון מבקשת מהשרים חברי וועדת השרים לענייני חקיקה לשקול בכובד ראש את המשך תמיכתם בהצעת החוק לפיה תיאסר חקירת ראש ממשלה מכהן, לבד ממקרים בהם מדובר בעבירות חמורות של פשע, רצח או אונס.

התנועה לאיכות השלטון מבקשת מהשרים חברי וועדת השרים לענייני חקיקה לשקול בכובד ראש את המשך תמיכתם בהצעת החוק לפיה תיאסר חקירת ראש ממשלה מכהן, לבד ממקרים בהם מדובר בעבירות חמורות של פשע, רצח או אונס.
התנועה סבורה כי בקידום הצעת החוק, במתכונתה הנוכחית, יש כדי לפגוע בעקרונות יסוד של שיטתנו המשפטית ובכללים בסיסיים של מנהל תקין, ובראשם השוויון.
מכתבה של התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה וליועץ המשפטי לממשלה בעקבות האישור בקריאה טרומית של הצעת החוק שהציעה חברת הכנסת רונית תירוש לפיה תיאסר חקירת ראש ממשלה מכהן, לבד ממקרים בהם מדובר בעבירות חמורות של פשע, רצח או אונס.
התנועה סבורה כי לא ניתן להתעלם מכמה נפקויות נוספות של הצעת החוק, אשר מהוות תמרור אזהרה בדבר הצורך להמשיך ולקדמה:
ראשית, הצעת החוק האמורה פוגעת, פשוטו כמשמעו, בעיקרון השוויון. ראש הממשלה נהנה מחסינות זמנית, עד לתום כהונתו, בעוד האזרח מן המניין לא נהנה מהקלה זו. מבלי להכביר במילים נדמה כי מצב עניינים זה אינו עומד במבחן בוזגלו שנקבע זה מכבד בשיטתנו המשפטית.
שנית, נדמה כי הצעת החוק הנ"ל אינה לוקחת בחשבון שורה של מקרים שהיו בשנים האחרונות, אשר כלל לא היו נחקרים לפי המתווה שמוצע בהצעת החוק. די בציון המקרה של שר האוצר לשעבר, מר אברהם הירשזון, אשר הורשע בעבירות של גניבה, מרמה והפרת אמונים והיום מרצה מאסר בכלא. תחת משטרה של הצעת החוק החדשה, היה נוצר מצב בו אותו מר הירשזון היה זוכה למספר שנים נוספות ליד הקופה הציבורית, מצב שהוא בלתי סביר בעליל. זאת ועוד, ראוי לזכור כי ייתכנו מקרים בהם החקירה תיפתח בגין עבירות מסוימות, ותוך כדי יחשפו עבירות נוספות, חמורות לא פחות, עד כדי עבירות מסוג פשע. גם מצב עניינים זה לא יתאפשר תחת הצעת החוק החדשה, שכן חקירה כזו מלכתחילה לא תיפתח.
שלישית, במצב העניינים הקיים כיום שיקול הדעת בפתיחת חקירה נגד ראש הממשלה נתון בידי היועץ המשפטי לממשלה. עם השנים, התפתחו שורה של בלמים לשיקול דעת זה של היועץ המשפטי ואנו עדים לכך כי היועצים המשפטיים לממשלה אינם ששים לפתוח בחקירות נגד ראשי ממשלה, אלא מקום בו הדבר נבחן לעומק ואכן נמצא ביסוס ראייתי הולם. כך, מקום בו היועצים המשפטיים לממשלה עושים שימוש מושכל וענייני בסמכות זו שניתנה בידם, לא ברור הצורך בהצעת החוק האמורה, המצרה את שיקול דעתם. ואכן, אין ולו דוגמא אחת בה הוכח כי חקירה שנפתחה כנגד ראש ממשלה מכהן הייתה תוצר של קונספירציה פוליטית או רדיפה מכוונת.
מנגד, נדמה כי אכן בהצעת החוק האמורה יש כדי לבצר את מעמדו של ראש הממשלה ולצמצם במידה רבה את מצב העניינים בו ראשי ממשלה מחויבים להתמודד, בין שלל עיסוקיהם החשובים, אף עם החקירות וההליכים המתנהלים נגדם. בהקשר זה אף ראוי לציין כי בשנים האחרונות לא פעם נסגרו חקירות שנפתחו כנגד ראשי ממשלה. במובן זה, בהצעת החוק האמורה יש כדי לחזק את המשילות.
נוכח כל האמור, ובפרט נוכח שורת הנפקויות השליליות שתוארו לעיל, התנועה סבורה כי בקידום הצעת החוק, במתכונתה הנוכחית, יש כדי לפגוע בעקרונות יסוד של שיטתנו המשפטית ובכללים בסיסיים של מנהל תקין, ובראשם השוויון.
התנועה מציינת כי לא נעלם מעיניה ההיבט החיובי של הצעת החוק, אם כי היבט זה נסוג בראי שורת ההשלכות הבעייתיות .
בראי האמור, התנועה, מבקשת מהשרים חברי וועדת השרים לענייני חקיקה לשקול בכובד ראש המשך תמיכתם בהצעת החוק האמורה.