התנועה לאיכות השלטון קוראת לוועדת ארבל לבדוק באופן יסודי, מעמיק ומקיף את התאמתו, כשירותו והליך מינויו ומועמדותו של משה דיין לתפקיד נציב שירות המדינה

התנועה לאיכות השלטון קוראת לוועדת ארבל לבדוק באופן יסודי, מעמיק ומקיף את התאמתו, כשירותו והליך מינויו ומועמדותו של משה דיין לתפקיד נציב שירות המדינה

עו"ד אורי אפלבום מהתנועה מציין במכתבו לוועדה כי נציב שירות המדינה הוא האחראי על המערך העצום של השירות הציבורי בישראל ולמעשיו השפעה ישירה על המדינה ואזרחיה, וכנגזר מכך זהו אחד התפקידים המשפיעים והחשובים ביותר בשירות הציבורי בישראל.
כל זאת בפרט, לאור הרפורמות המהותיות אשר מנסות לרקום עור וגידים בעת הזו בשירות הציבורי ותפקידו, ושעל הנציב מתוקף תפקידו להוביל ולהוציא אל הפועל.
בשל כל אלה, ברור כי על הנציב הבא להיות אדם בעל ניסיון עשיר בניהול גופים גדולים, להכיר ולהתמצא במנגנונים הבירוקראטיים הסבוכים הקיימים בממשלה ובכלל להיות בעל תכונות מנהיגותיות מובהקות – הכול בכדי לאפשר לו להוביל את השירות הציבורי לתוך העידן החדש שלאחר הרפורמה.
לאור כל זאת מבקשת התנועה התנועה כי ייבחנו את מועמדותו של מר דיין בקשר לכול האמור לעיל ובפרט ביחס לשתי הסוגיות הבאות:
ראשית, לבחון האם למר דיין יש את הידע הניסיון והכלים הרלוונטיים לשמש בתפקיד הנציב, אשר למיטב ידיעת התנועה לא מילא מעולם תפקיד ציבורי (או אחר) בו היה אחראי על מערכות בסדר גודל דומה ו/או ניהל כוח אדם רב. אלא, וכעולה מהפרסומים השונים, כיהן מר דיין כיועץ משפטי של משרדי ממשלה בעשור האחרון. על פניו, לא ברור איך ניתן למנות לאחד התפקידים הניהוליים והרגישים הבכירים ביותר בשירות הציבורי, אדם חף מכל ניסיון רלבנטי בניהול מערכות גדולות בכלל ובשירות הציבורי בפרט.
התנועה מדגישה כי אין בכך כדי להטיל כל דופי אישי או מקצועי במר דיין, אשר על פי הפרסומים משמש כעובד ציבור מסור נאמן ומקצועי מזה 12 שנים, אלא לתהות האם הוא מועמד מתאים לתפקיד. זאת בפרט נוכח העובדה כי הנימוקים לבחירה במועמד זה דווקא, לא פורטו ולא ברור מדוע יש להתפשר על מועמד חסר ניסיון וידע רלבנטי על פני מועמדים אחרים כשירים ומתאימים יותר.
שנית מבקשת התנועה לבדוק מהו המניע לקידומו של מר דיין דווקא, כאשר לכאורה כאמור נראה כי הוא חסר (ובוודאי חסר בהשוואה יחסית לרבים אחרים מן השירות הציבורי ומחוצה לו) את הניסיון הנדרש והרלוואנטי לתפקיד. התנועה תבקש לבחון זאת בייחוד לאור הפרסומים בהם נטען כי למר דיין קשר משפחתי עם אחד מתורמיו הגדולים של ראש הממשלה, מר נתניהו, וכי לכאורה עלולה להיות זיקה בין קשר משפחתי זה למועמדותו. התנועה רואה חשיבות מרכזית בבדיקת טענה זו ובירור הזיקה הקיימת בין מר דיין לראש הממשלה, זאת בפרט נוכח התפקיד המיועד, הכולל פיקוח ובקרה אף על פעילותו של ראש הממשלה עצמו ואנשי לשכתו.
דרישתה של התנועה לבדיקה מעמיקה ויסודית של מועמדותו של מר דיין, עולה בפרט נוכח העדרה של ועדת איתור מסודרת, אשר תפקידה (לו הייתה קיימת) היה לברור ולמיין מועמדים מתאימים מבין מאות אנשים פוטנציאליים, ובכך להבטיח כי רק המועמדים המוכשרים והמתאימים ביותר ייבחרו לתפקיד. כך, העדרה של ועדת איתור כאמור מחזקת את הצורך לבחון את השיקולים והנסיבות לבחירתו של מועמד כזה או אחר.
בשל כל האמור, קוראת התנועה לוועדה לבדוק באופן יסודי, מעמיק ומקיף את התאמתו, כשירותו והליך מינויו ומועמדותו של מר דיין לתפקיד הנציב, ובכדי להבטיח כי הנציב הבא של מדינת ישראל יהיה האדם הראוי והמתאים ביותר לתפקיד.