התנועה למען איכות השלטון קוראת למשרד המשפטים ולמפקח על שוק ההון ביטוח וחיסכון להסדיר באופן חוקי את פעילות עמותות "קופות גמילות החסדים" (גמ"חים) ואת הפיקוח עליהן.

התנועה למען איכות השלטון קוראת למשרד המשפטים ולמפקח על שוק ההון ביטוח וחיסכון להסדיר באופן חוקי את פעילות עמותות "קופות גמילות החסדים" (גמ"חים) ואת הפיקוח עליהן.
פעילותן של עמותות הגמ"חים, בכל הנוגע לתחום הפיקדונות (פעילות המהווה פעולה בנקאית לכל דבר ועניין) לא מוסדרת בחוק ואינה מפוקחת ע"י המפקח על הבנקים, או כל גוף אחר.
*התיק מנוהל בעזרת סטודנט מהקליניקה "קו הטוהר" בשיתוף האוניברסיטה העברית

התנועה למען איכות השלטון פנתה בחודש מרס השנה אל המפקח על הבנקים, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון ומשרד המשפטים בקריאה להסדיר בחוק את פעילות עמותות הגמ"חים ולהקים מנגנון פיקוח יעיל, שכן בהתאם למצב החוקי כיום, כל פעילות הפיקדונות במסגרת עמותות הגמ"חים, עומדת בניגוד לסעיף 21 לחוק הבנקאות (רישוי) התשמ"א 1981 (להלן חוק הבנקאות).
בתשובה לפניית התנועה ציין סגן המפקח על הבנקים, כי למרות שפעילות עמותות הגמ"חים עומדת לכאורה בניגוד לחוק, קיימים מאפיינים שונים באותן עמותות גמ"חים שלא מתאימים לפיקוח מצד בנק ישראל. סגן המפקח על הבנקים קבע שהוא אינו הגוף המתאים לפקח על עמותות אלו.
יצוין כי בחודש פברואר השנה הוגשה הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב, המציעה להחריג את פעילות עמותות הגמ"חים מתחולת חוק הבנקאות, מבלי לקבוע גוף מפקח או מנגנון פיקוח כל שהוא. להצעת חוק זו התנגד הפיקוח על הבנקים בטענה שתיקון אשר מטרתו אך ורק הוצאת גופים אלו מתחולת החוק אינו מספק, שכן יש למצוא הסדר כך שמחד תתאפשר פעילותן של עמותות אלו, ומנגד יינקטו אמצעים למניעת סיכון כספי המפקידים וניצול לרעה של ההסדר. עם זאת ציין המפקח על הבנקים כי טרם נמצא פתרון הולם לבעיה.
לאור העובדה שפעילות עמותות הגמ"חים הינה ברוכה וחשובה, ומעוגנת מזה דורות רבים במסורת הערבות ההדדית של מורשת ישראל, ולאור התשובה שהתקבלה מהפיקוח על הבנקים, פנתה התנועה למשרד המשפטים ולמפקח על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ובמכתבה קראה להסדרת פעילותן של עמותות הגמ"חים בחוק, לקביעת הגוף המפקח ולהסדרת מנגנון פיקוח יעיל.