התנועה לאיכות השלטון פנתה בדחיפות לוועדת הפנים שלא לבטל איחוד רשויות

התנועה לאיכות השלטון פנתה בדחיפות לוועדת הפנים שלא לבטל איחוד רשויות

במכתבה הדחוף ליו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה ולחברי הוועדה מציינת התנועה כי על פי דיווחי הכנסת, ביום ראשון הקרוב 18.07.10 צפוי להיערך דיון בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בנוגע להצעת החוק המבקשת לבטל את איחוד המועצה המקומית באקה אל ג'רבייה וג'ת.החלטה זו הופכת את החלטת הממשלה הקודמת שאתה באיחוד המועצות כאמצעי לייעול כלכלי וארגוני .
לאור המציאות הקשה בה שררו הרשויות המרכיבות את האיחוד. למיטב ידיעת התנועה ערב הכרזת האיחוד, היו רשויות אלו במצב כלכלי חמור והתנהלו בכל מובן מוסדי בצורה בלתי תקינה.על פי המידע שהגיע לתנועה, מדינת ישראל השקיעה בשנים האחרונות מעל 100 מיליון ₪ על מנת לייצב ולהבריא את הרשות החדשה.
כעת, מבקשים תומכי הצעת החוק, "להחזיר את הגלגל לאחור" להשליך אל תהום הנשייה את מיטב כספו של הציבור, ובכך להביא לבזבוז נוסף של כספים על-ידי פיצול המערכות העירוניות וביסוס מחדש של שתי רשויות מוניציפאליות קטנות. כאשר למיטב הבנת התנועה מהלך זה יפסיק את תהליך ההבראה שהחל לפני שנים מעטות, אשר ייתכן וטרם הבשיל לכדי מלוא הפוטנציאל הטמון בו.
נוסף על כך, למיטב ידיעת התנועה ניסיון העבר מורה כי החלטה על פיצול העיר כרמל נכשל והביא לפגיעה משמעותית ברשות.

ההחלטה גם נוגדת את קו המדיניות הכללי של הממשלה הגורס כי אין הצדקה כלכלית וניהולית לקיום מערכות עירוניות קטנות, אשר בקושי מסוגלות לקיים את עצמן ולבטח לאחר הליך איחוד והבראה בו הושקעו מיליוני שקלים.
על פי מידע שהגיע לתנועה, קיים חשש כבד שמאחורי הצעת החוק מסתתרים מניעים זרים הקשורים לפוליטיקה המקומית.
מן הראוי שטרם קבלת החלטה שמשמעותה המיידית הינה אובדן של כ-100 מיליון שקלים מתקציב המדינה, תיערך בדיקה מקיפה לכדאיותו של המהלך.
בחינה שכזאת חייבת להציג תשתית עובדתית ולבחון בין היתר ואת ניסיון העבר את קו המדיניות הכללי. רק כך ניתן יהיה לשלול כל אפשרות לחדירת שיקולים זרים ובלתי דמוקרטיים להליך קבלת ההחלטות.
לאור כל זאת נראה כי החלטת הפיצול שהינה רבת השלכות חברתיות, כלכליות וארגוניות, לא נשקלה עד תום ובוודאי שאינה מבוססת על מסד נתונים ומחקר מספקים, לפיכך פנתה התנועה לחברי הועדה כי יתנגדו להצעת החוק האמורה בטרם יינתן מענה הולם לשאלות שהועלו במכתבה.
ההצבעה בעד ההצעה משמעותה הימור מסוכן על עתידן של הרשויות האמורות והאזרחים המושפעים מן המהלך ללא בחינה מתאימה של הפתרון המועדף.