התנועה לאיכות השלטון למשטרת ישראל: אנו מייחסים חשיבות עליונה לחשיפת "פרשת הולילנד" וספחיה ולמצוי הדין עם עברייני שוחד בהליכי תכנון ובניה

התנועה לאיכות השלטון למשטרת ישראל: אנו מייחסים חשיבות עליונה לחשיפת "פרשת הולילנד" וספחיה ולמצוי הדין עם עברייני שוחד בהליכי תכנון ובניה

במכתבה למפכ"ל המשטרה ולמפקד יאח"ה מציינת התנועה ביממה האחרונה הובא לידיעת הציבור, באמצעות כלי התקשורת, כי משטרת ישראל חוקרת פרשת שוחד חמורה ומסועפת.מוקד הפרשה, על פי הפרסומים, הינם חשדות לביצוע שורה של מעשי שוחד לכאורה לקידום פרויקטים מתחום הבניה ובהם פרויקט במתחם הולילנד בירושלים, פרויקט של חברת הזרע בע"מ ועוד.
התנועה מביעה הערכתה לפועלה של המשטרה ושל מערכת אכיפת החוק בחקירת החשדות בפרשה.
התנועה מייחסת חשיבות עליונה לחשיפת עבירות אנשי ציבור ולמיצוי הדין עם העבריינים. במטרה להביא לשינוי ולשירוש נורמות מושחתות ולהבטחת התנהלות תקינה המושתתת על טובת הציבור, שוויון והגינות. לשם כך יש להפוך את מעשה השוחד לבלתי כדאי ולהרתיע אנשי ציבור ויזמים כאחד מלבחור דרך פעולה זה.
במהלך השנים עסקה התנועה בפרשות הקשורות לפרשה שנחקרת, כגון פרשת חברת הזרע בפרק איילון, בעניינה הגישה התנועה עם עמותת אדם טבע ודין עתירה לבג"ץ. כן עסקה התנועה בפרשות דומות בהם הליכי תכנון ובניה "שומנו" ו/או פרויקטים אושרו בניגוד לחוק ו/או לאינטרס הציבורי אך בהתאמה לאינטרסים של אנשי ציבור שהיו מעורבים באישורם.
בין היתר, עסקה התנועה באופן אינטנסיבי בפרשת ימק"א- אולמרט. ואף עתרה לבגץ בנושא. באותה פרשה ראש הממשלה לשעבר, מר אולמרט, דאז ראש עיריית ירושלים היה מיוצג על ידי אותו משרד עורכי דין (אך עורך דין אחר במשרד) אשר יצג את המיזם במתחם ימק"א בירושלים. במסגרת משא ומתן ויתרה העירייה על היטלי השבחה בניגוד לדין בתמורות – שאינן תמורות כלל. יודגש כי פסק דינו של בית משפט העליון, לא מצא חשש ממשי לניגוד עניינים בהתנהלותו של מר אולמרט..
בפסק דינו של בית המשפט העליון נקבעה הלכה תקדימית הקובעת כי רשויות מקומיות אינן רשאיות לוותר על גביית כספי היטל ההשבחה ותחת זאת לקבל "תועלות כלכליות" כאלו ואחרות, אשר עשויות להיקבע על ידי אינטרס יזמי הנדל"ן ולא אינטרס הציבור. על אף שבית המשפט לא קיבל את בקשת התנועה לבטל את ההסכם הקונקרטי (בשל צדדים שלישיים שעשויים להיפגע מכך), בית המשפט קבע עמדה עקרונית מחייבת, אשר באמצעותו תוקנה "פרצה" זו בדיני הרשויות המקומיות שנכון לאז אפשרה מצב בו יזמים בעלי קשרים זוכים להקלה בעצם היכולת להלעיט את הרשות המקומית במיטב מרכולתם, וזאת תחת תשלום כספי היטל ההשבחה ככל האדם. מדובר בהלכה בעלת חשיבות הן בדיני הרשויות המקומיות, הן בדיני התכנון והבניה והן בדיני המיסים. פרטי הפרשה יכולים גם לשפוך אור על שיטת הטבות מושחתת נוספת ועל דרך ההתנהלות של גורמים בהליכי התכנון.
התנועה העבירה למשטרה מידע על הפרשה.