התנועה למען איכות השלטון: רוב ועדות החובה במועצה המקומית בסמת טבעון, כולל ועדת הביקורת, לא היו פעילות משך שנת 2007

התנועה למען איכות השלטון: רוב ועדות החובה במועצה המקומית בסמת טבעון, כולל ועדת הביקורת, לא היו פעילות משך שנת 2007
התנועה לאיכות השלטון טוענת כי המועצה המקומית בסמת טבעון פעלה במשך שנים בניגוד להוראות החוק ולכללי מינהל תקין. התנהלות זו הינה פגיעה קשה באמון התושבים במועצה, ברווחת התושבים, ובאיכות חיי כל אחד ואחד מהם- לא פחות.
במכתבה לראש מועצה מקומית בסמת טבעון, חברי המועצה והממונה על חוק חופש המידע במועצה, מציינת התנועה לאיכות השלטון כי במסגרת דו"ח ביקורת רו"ח ברשויות המקומיות שפורסם לאחרונה, נחשפו במועצה מקומית בסמת טבעון כשלים וליקויים שתיקונם נחוץ לשם שמירה על מינהל תקין, ביניהם חובות מצטברים של עובי המועצה, היעדר דיון ופרסום של הדוחות הכספיים, ביצוע התקשרויות ללא קבלת הצעות או מכרז וחוסר פעולה של רוב ועדות החובה, לרבות ועדת הביקורת.
בדו"ח נאמר שרוב ועדות החובה, כולל ועדת הביקורת, לא פעלו במשך השנה המבוקרת. התכנסות ועדות החובה ופעילות אפקטיבית של ועדת הביקורת מאפשרות בקרה על התנהלות תקינה ויעילה מצד המועצה, ואי פעילותן שקולה בסיבות דנן לשימור הליקויים והמשך פעילות בניגוד למינהל התקין. לפיכך, התנועה דורשת למנות לאלתר את ועדת הביקורת ואת יתר ועדות החובה ככל שאלה לא מונו, והבטיח התכנסות של ועדת הביקורת לשם דיון בליקויים העולים מתוך דוחות הביקורת החיצוניים והפנימיים.
הדו"ח מציין שהמועצה לא עמדה בתוכנית שנחתמה עם משרד הפנים להסדרת מצבה הכספי. על כן, התנועה מבקשת מהמועצה יישם את התוכנית הנ"ל ללא דיחוי, לשלוח את התכתובות שהיו בין המועצה למשרד הפנים בנוגע לתוכנית ולשלוח לתנועה עותק ממנה.
מהדו"ח עולה שלחלק מעובדי המועצה חובות ארנונה ומים שהסתכמו בסוף השנה ב- 181 אלפי ₪. לאור זאת, התנועה דורשת לקבל לידיה את רשימת החייבים מבין עובדי המועצה ולפעול לשם גביית חובותיהם, בין היתר תוך שימוש בכלים המשפטיים העומדים לרשות המועצה.
בכל הנוגע לביצוע תקציבי הפיתוח, הדו"ח מדגיש שהמועצה ביצעה תקציבים בחריגה בסך 2,156 אלפי ₪ מהמסגרת התקציבית המאושרת. לכן, התנועה דורשת להעביר לה את רשימת כל התקציבים בסכום שמעל 50 אלף ₪, וכן להעביר את האישורים השונים שניתנו לכל אחד מהתקציבים, לרבות אישור מליאת המועצה, אישור משרד הפנים, עותק מהחלטת ועדת המכרזים לגבי אישור עבודות שבוצעו במסגרת תקציבים אלה, וכן לדעת מהם הצעדים בהם נקטה המועצה לשם פיקוח ומעקב אחר ביצוע החוזים לפי התקציבים ולהתחייב להימנע מביצוע תקציבים בחריגה מהמסגרת המאושרת.
כמו כן, לפי הדו"ח, חלק מהתקשרויות המועצה עם מתכננים לאהוגשו לאישור מליאת המועצה והן בוצעו ללא קבלת הצעות או מכרז. לפיכך, התנועה מבקשת מהמועצה להמציא את החוזים שנחתמו עם מתכננים וערכם עולה על 5000 ₪ ואת אישור היועץ המשפטי למועצה לכל אחד מהחוזים וכן להתחייב להימנע מביצוע התקשרויות בעתיד ללא קבלת הצעות או מכרזים כמתחייב מהוראות החוק.
יתרה מזו, הדו"ח מצביע על כך שהמועצה לא דנה בדוחות הכספיים ולא פרסמה פומבית תמצית מהדוחות הכספיים השנתיים. נוכח ליקוי זה, התנועה דורשת פרסום פומבי של הדוחות הכספיים, וכן לכנס את מליאת המועצה לדיון בדוחות הללו, ולקבוע מועדים להתכנסות המועצה בהמשך השנה בהם היא צפויה לדון בדוחות הכספיים, הואיל ודיון זה הינו אחד ממנגנוני הביקורת החשובים על ההתנהלות הכספית של הרשויות.
בנוסף, הדו"ח מציין שהמועצה לא ניהלה רישום בפנקס החוזים. לפיכך, התנועה מבקשת מהמועצה להעביר לה את פנקס החוזים ופנקס הערבויות אותם מחויבת המועצה לנהל וכן את הערבויות שניתנו לכל אחד מהחוזים מעל סכום של 59,000 ₪ שנחתמו החל משנת 2006 וכן את אישורי המועצה לכל אחד מהם.
התנועה מודיעה כי אם לא יפעל ראש המועצה לתיקון הליקויים, תיאלץ לפנות לערכאות השיפוטיות המוסמכות.
נוכח חשיבות העניין, מבקשת התנועה לאיכות השלטון את התייחסות המועצה תך 20 ימים כדי לאפשר לתנועה לשקול את הצורך בנקיטה בצעדים משפטיים נוספים.