התנועה לאיכות השלטון לשר המשפטים:אין להקל מתנאי הסף למינוי מנ"כלים למשרדי ממשלה

התנועה לאיכות השלטון לשר המשפטים:אין להקל מתנאי הסף למינוי מנ"כלים למשרדי ממשלה
הפניה לאור הפרסום בתקשורת כי שר המשפטים עומד בראש וועדת שרים, אשר מתפקידה לבחון מתן הקלות בתנאי הסף למינויי מנ"כלים במשרדי ממשלה.
במכתבה לשר המשפטים עו"ד יעקב נאמן מציינת התנועה כי על פי פרסומים היום בתקשורת עולה כי הוא עומד בראש וועדת שרים, אשר מתפקידה לבחון מתן הקלות בתנאי הסף למינויי מנ"כלים במשרדי ממשלה. עמדת התנועה היא כי אין כל מקום להקל מתנאי הסף למינוי מנ"כלים למשרדי הממשלה.
תפקיד מנהל כללי של משרד הינו תפקיד מרכזי ביותר בעל השפעה מכרעת על הפעלת הסמכויות בתחומים עליהם ממונה המשרד, על ניהול נכסי מדינה, על מתן שירות לציבור ועל הגנה וקידום אינטרסים של הציבור. הכרחי וראוי שלא להמעיט מחשיבות המשימות העומדות בפני מנהל כללי ובהתאם לכך למנות לתפקיד רם שכזה (ששכרו בצידו), רק אנשים בעלי הכישורים והניסיון המתאימים.
עוזרים ומקורבים כאלה ואחרים של שרים יכולים למצוא מקומם במשרות אמון אחרות שהוענקו לשרים, בהתאם לכישוריהם. כך בעל כישורים כעוזר – יכול להתמנות לעוזר השר. אנו תקווה, כי שרי ישראל קרובים אף לאנשים בעלי כישורים והניסיון המתאימים – שראויים להתמנות כמנ"כלי משרד. אין כל הצדקה למנות אדם שאיננו עומד בתנאי הסף שנקבעו ושחסר ניסיון מינימאלי לתפקיד בסדר גודל שכזה – כמנ"כל משרד ממשלתי.
אין התנועה מונה את כל הליקויים שבמינוי אדם בלתי כשיר כמנ"כל משרד ממשלתי. היא מסתפקת בציון הנזק למשרד עצמו – ניהול משרד על עובדיו ותקציבו מחייבים ניסיון וכישורים מתאימים, שאם לא כן המשרד לא יתפקד כראוי ואינטרסים חיוניים של הציבור יפגעו. אדם בלתי כשיר לא יזכה לאמון של עובדי המשרד ומינויו, על שלל הסמכויות והשכר הגבוה כל כך באופן יחסי לעובדים, יגרום התמרמרות ופגיעה בתפקוד המשרד. מעל הכל מינויים כאלה פוגעים באמון הציבור בשרי הממשלה ובמשרדיה. ממשלת ישראל הנוכחית גדולה ומסורבלת בצורה בלתי יעילה ובלתי ראויה. לצורך הקמתה נוצרו משרדים ותפקידים יש מאין. מן הראוי כי לכל הפחות השרים יקרינו כבוד לתפקידים שהוטלו עליהם וימנו כיד ימינם לצורך ביצוע תפקידיהם ומתן שירות לציבור את האנשים הטובים במוכשרים והמנוסים ביותר. מינוי אנשים בלתי כשירים שולח לציבור מסר של חוסר רצינות וזלזול בסמכויות ובאינטרסים שהופקדו בידם בנאמנות. לאור כל זאת עומדת התנועה על כך שלא ינתנו כל הנחות והקלות בתנאי הסף הנדרשים מן המועמדים למינוי כמנ"כלים למשרדי ממשלה .