התנועה לאיכות השלטון : הסכם קואליציוני למינוי שר משפטים עי" ליברמן הנחקר בפלילים חמורים- יהיה בטל

התנועה לאיכות השלטון : הסכם קואליציוני למינוי שר משפטים עי" ליברמן הנחקר בפלילים חמורים- יהיה בטל

עו"ד דניאל קירס מהתנועה לאיכות השלטון מציין במכתבו לח"כ נתניהו, ליועץ המשפטי לממשלה ולליברמן עצמו כי מפרסומים בתקשורת עולה כי במסגרת המשא ומתן הקואליציוני המתנהל בימים אלה להקמת ממשלה בראשות ח"כ בנימין נתניהו, אחת הדרישות המרכזיות שהועלו על ידי יו"ר סיעת "ישראל ביתנו" ח"כ ליברמן, הנה למנות את פרופ' פרידמן כשר המשפטים.
נגד ח"כ אביגדור ליברמן מתנהלת, להבנת התנועה, חקירה פלילית חמורה; נכון לחודש מרס אשתקד, מדובר בחשד לביצוע עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנות הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד, לגביהם נקבע כי –
"התמונה המצטיירת למקרא הנספחים הסודיים, תמונה שעוגנה בתשתית ראייתית ולא בהכרח במידעים, היא תמונה מדאיגה, המצביעה על מעורבות לכאורית של ליברמן… במעשים שדבק בהם יותר מאשר גוון של פלילי"
לא נראה כי יש צורך להכביר במלים לגבי הרגישות של תפקיד שר המשפטים במדינת ישראל. מבלי למצות, לשר המשפטים סמכות מרכזית במינוי שופטים בישראל. לשר המשפטים סמכויות בעלות השפעה ממשית בעניין תקצוב ובעניין ניתוב תיקים משפטיים בתוך מערכת המשפט. משרד המשפטים מטפל בשינוי חקיקה, לרבות חקיקה פלילית. לשר המשפטים סמכויות מרכזיות אף במתן חנינות. מעבר לכל זאת, תפקיד שר המשפטים אמור להוות סמל של שלטון החוק במדינת ישראל וזאת, בתקופה מדאיגה שבה שלטון החוק בישראל נמצא תחת התקפה קשה.
בנסיבות אלה, הסכם קואליציוני המעניק לסיעה שבראשה עומד אדם החשוד בעבירות חמורות של שוחד ו/או מרמה והפרת אמונים ו/או הלבנות הון ו/או רישום כוזב במסמכי תאגיד ו/או עבירות חמורות אחרות, למנות את שר המשפטים (או הסכם קואליציוני בענין מינוי שר המשפטים המשקף את דרישתו של חשוד כאמור), הינו הסכם הפוגע באופן מהותי בתקנת הציבור. הסכם כזה מהווה אף סכנה חמורה של פגיעה בטוהר המידות וסכנה חמורה של טוהר השיקול השלטוני.

זאת, בנוסף לכך שהחלטה לאפשר למר ליברמן ו/או ישראל ביתנו למנות את שר המשפטים בנסיבות העניין תהיה החלטה בלתי חוקית בגין שורה נוספת של עילות, לרבות חוסר סבירות קיצוני. דברים אלה, העומדים איתן לבדם, נכונים ביתר שאת, נוכח רצונו של מר ליברמן למנות כשר המשפטים דווקא את פרופ' דניאל פרידמן, אשר הוביל בשנים האחרונות התקפה על מערכות שלטון החוק, ובית המשפט העליון בראשן — מערכה אשר הובילה באופן ישיר לכרסום דרמטי באמון הציבור במערכות אכיפת שלטון החוק, ובעיקר במעמדו של בית המשפט העליון. יצוין, נוכח החשש נשוא ענייננו, כי מערכה זו כללה אף הצעה להכניס גורמים פוליטיים אל תוך תהליך בחירת היועץ המשפטי לממשלה. כך, יהיה במינויו דווקא של פרופ' דניאל פרידמן כשר המשפטים דווקא על ידי ח"כ (או אף שר) ליברמן, שידור ברור ומסוכן של מסר מאיים ומרתיע כלפי כל מי שאמור לאכוף את הדין הפלילי בענייננו של מר ליברמן ללא חשש או מורא, החל מהפרקליטים במשרד המשפטים ועד לבתי המשפט. לאור כל זאת טוענת התנועה לאיכות השלטון כי על ח"כ נתניהו וסיעתו להימנע מהסכמה ששר המשפטים ימונה מטעמו של ח"כ ליברמן. על ח"כ ליברמן וסיעתו להימנע מהדרישה לכך ששר המשפטים ימונה מטעם מי מהם. על היועץ המשפטי לממשלה להנחותם כאמור.