התנועה לאיכות השלטון הבהירה ליועץ המשפטי לממשלה וליו"ר וועדת הבחירות כי הרב אריה דרעי מנוע מלהציג מועמדותו בבחירות הקרובות לראשות עירית ירושלים בשל הרשעתו בעבירות שיש בהן קלון

התנועה לאיכות השלטון הבהירה ליועץ המשפטי לממשלה וליו"ר וועדת הבחירות כי הרב אריה דרעי מנוע מלהציג מועמדותו בבחירות הקרובות לראשות עירית ירושלים בשל הרשעתו בעבירות שיש בהן קלון
התנועה מבקשת למנוע מצב בו תיוצר אמירה נורמטיבית קשה, אשר תוביל לפתיחת שערי החיים הציבוריים בפני מי שעדיין, בהתאם לחוק ולנורמות הראויות, צריך להימנע מכניסה בהם.
במכתבה מציינת התנועה כי מפרסומים בכלי התקשורת מהבוקר עולה לכאורה כי הרב אריה דרעי שוקל להגיש מועמדותו לראשות עיריית ירושלים בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות.
התנועה מזכירה כי הרב דרעי הורשע במהלך מרץ 1999 בשורה של עבירות ובהן קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים בגינן נגזר עליו לאחר הערעור בעניינו, עונש מאסר של 3 שנים. הרב דרעי סיים לרצות עונשו במהלך יולי 2002.
בהתאם להוראות סעיף 7(ב) בחוק הרשויות המקומיות (בחירות) מי שנידון בפס"ד סופי לעונש מאסר בפועל לתקופה העולה על שלושה חודשים וביום הגשת רשימת המועמדים טרם חלפו 7 שנים מהיום בו גמר לשאת בעונשו, אינו זכאי להיכלל ברשימה זו. דהיינו, בעניינו של הרב דרעי, בהתאם להוראות החוק, הוא אינו זכאי להגיש מועמדותו וזאת לפני יולי 2009.
יו"ר ועדת הבחירות אומנם יכול לקבוע, כי כאשר הרשעה בעבירה אינה נושאת עימה קלון ניתן לקצר תקופה זו ואולם בעניינו של הרב דרעי ברי ונהיר, כי העבירות בהן הורשע בנסיבות בהן בוצעו העבירות אינן מותירות מקום לכל ספק- הן נושאות עימן קלון כבד.
לאור כל זאת ברור אין מקום לקצר התקופה של 7 שנים, אשר נקבעה בחוק בעניינו של הרב דרעי. והתנועה קוראת ליו"ר וועדת הבחירות השופט אליעזר ריבלין וליוהמ"ש מני מזוז ככל שבקשה כאמור תונח על שולחנם לדחותה מכל וכל.
ראשית, מזכירה התנועה כי הרב דרעי הורשע בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים בזמן כהונתו כשר הפנים, עת החזיק בידיו עוצמה והשפעה רבים, אשר לצערנו, מצא לנכון לנצלם לרעה. במעשיו אלה יש משום קלון כבד ולא נראה כי יהא על כך חולק.
שנית וכהמשך ישיר לדברים, מדגישה התנועה כי המחוקק סבר כי רק לאחר תקופה של 7 שנים מתום ריצוי העונש, ולא לפני כן, יש לאפשר למי שהורשע בעבירות הנושאות עימן קלון להציג מועמדותו- ולא בכדי. בקיצור תקופה זו בדרך כזו או אחרת, בשל נסיבות הרשעתו החמורות של הרב דרעי, יהא כדי להוות התרסה כנגד שלטון החוק בכלל ומערכת המשפט בפרט ושליחת מסר בעייתי לציבור הבוחרים – מסר לפיו פסיקותיו של בית המשפט וקביעותיו של המחוקק הינן בגדר המלצה, אשר נתונה לפרשנות המיטיבה עם מי שסרח ומעל באמון הציבור שניתן לו. בכך, תצא לציבור אמירה נורמטיבית בלתי ראויה, אשר לא תשקף נכונה הן את חומרת המעשים והן את הנורמות, אשר ראוי כי יהיו נחלת נבחרי הציבור בישראל.
לבסוף מציינת התנועה כי נדמה שהרב דרעי עדיין מזוהה עם מעשיו וישנם קהלים נרחבים הסבורים, עד היום, כי הרב דרעי הינו "נקי מכל רבב" וקורבן של רדיפת המערכת- הא ותו לא. זאת, על אף שמערכת המשפט אמרה דברה חזור ואמור בעניינו ואולי בשל כך. אי לכך בקביעות המקלות עם מעשיו של הרב דרעי יהא כדי לשלוח מסר בעייתי לאותם קהלים.
נוכח המובהר מבקשת התנועה מיו"ר וועדת הבחירות ומהיוה"מש כי במידה והעניין יונח בפניהם להבהיר כי הרשעה בגין עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים במהלך כהונה ציבורית רמה – עבירות בהן הורשע הרב דרעי, נושאות עימן קלון כבד ולפיכך מונעות ממנו להציג מועמדותו לבחירות הקרובות ברשויות המקומיות. למעשה, נבקשכם למנוע מצב בו תיוצר אמירה נורמטיבית קשה, אשר תוביל לפתיחת שערי החיים הציבוריים בפני מי שעדיין, בהתאם לחוק ולנורמות הראויות, צריך להימנע מכניסה בהם.