התנועה לאיכות השלטון קוראת לראש הממשלה לבחור את יו"ר מפעל הפיס בהליך איתור מקצועי, פומבי ושקוף ולהקים לשם כך וועדת איתור

התנועה לאיכות השלטון קוראת לראש הממשלה לבחור את יו"ר מפעל הפיס בהליך איתור מקצועי, פומבי ושקוף ולהקים לשם כך וועדת איתור

במכתב לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה קורא עו"ד דניאל קירס בשם התנועה לראש הממשלה לבחור את יושב ראש מפעל הפיס בהליך איתור מקצועי, פומבי ושיקוף ולהקים לשם כך ועדת איתור עם נציגי ציבור, על מנת שימונה המועמד הכי מקצועי וראוי ולא המועמד הכי מקורב לו; כן קוראת התנועה ליועץ המשפטי לממשלה להנחות את ראש הממשלה לפעול כאמור.
מכתבה שפורסמה בעתונות היום עולה לכאורה כי בימים הקרובים ימנה ראש הממשלה יושב ראש לדירקטוריון מפעל הפיס. בכתבה נכתב כי שלושת המועמדים המובילים הינם, לכאורה, מקורביו של ראש הממשלה אהוד אולמרט.
על-פי הפסיקה, מפעל הפיס הינו גוף דו-מהותי, שעליו חלות נורמות של המשפט הציבורי .
מפעל הפיס נקבע כגוף דו מהותי, בין היתר נוכח תכונות אלה: חיוניות השירות שמספק מפעל הפיס – בניית מוסדות ציבור בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה; ייעודו של מפעל הפיס – קידום מטרות חברתיות-קהילתיות; מידת המעורבות של המדינה בניהול הגוף – הקמתו על ידי רשויות מקומיות, מינויים על ידי משרדי ממשלה וראש הממשלה וחובת אישור מטעם שר המשפטים לשינוי התקנון שלו; מידת הפיקוח הציבורי על מפעל הפיס והיתר ייחודי שמקבל מפעל הפיס מהמדינה לעריכת הגרלות.
אכן, "הצביון ה'פרטי' של מפעל הפיס ופעילותו הפיננסית כחברה פרטית, אין בהם כדי לפגוע או לשנות כמלוא הנימה מעיקר מהותו ותכליתו הציבורית, המיועדת כל כולה לטובת הציבור ולרווחתו
על-פי פרסומים, למפעל הפיס תקציב שנתי של כ-4 מיליארד ₪ והוא מעביר כ-600-800 מיליון ₪ לשנה לפרוייקטים ציבוריים, מתוך הרווחים. "רווחים אלה הם בידי מפעל הפיס פקדון שנתן בידו הציבור", וקיימת חובת אמון מוגברת "שלא לפזר לרוח את הרווחים שצבר מכספי ההגרלה ולנהוג בכספי הציבור במידת הזהירות הנדרשת ובאמות המידה המתחייבות מתכלית קיומו ופעילותו"

לאור כל זאת ברור כי אינטרס הציבור, המהווה תכלית קיומו של מפעל הפיס, מחייב כי האדם שימונה כיושב ראש מפעל הפיס אשר מופקד על תקציב של מיליארדי ₪ בשנה וחלוקת כספים בסך של 600-800 מיליון ₪ בשנה המהווים כספי ציבור, יהיה אדם שנבחר בקפידה על-פי קני מידה מקצועיים: האדם המקצועי ביותר, ולא האדם המקורב ביותר.

חובה על ראש הממשלה, בכל פעולה משפטית אותה הוא מבצע בכובעו כראש הממשלה, לפעול כנאמן הציבור. בבואו למנות את יושב ראש הדירקטוריון של מפעל הפיס, חל על ראש הממשלה המשפט המינהלי, כמו בכל החלטה של ראש הממשלה. על היועץ המשפטי לממשלה להבהיר באופן ברור לראש הממשלה אהוד אולמרט, כי מינוי יו"ר מפעל הפיס אינו "חור שחור" לחלוקת משרות למקורבים.

על כן, על ראש הממשלה לערוך הליך איתור מקצועי, פומבי ושקוף לשם בחירת המועמד המקצועי ביותר לנהל סכומי עתק של כספי ציבור. על ראש הממשלה להקים ועדת איתור, עם נציגי ציבור כדבעי, המהווה אמצעי בקרה חשוב שיש בו כדי לשפר את הסיכוי שמאגר המועמדים ממנו יבחר ראש הממשלה יכלול רק אנשי מקצוע הראויים לנהל תקציבי עתק בגוף שכל תכליתו הינו אינטרס הציבור.

הליך איתור מקצועי, פומבי ושקוף והקמת ועדת איתור נדרשים ביתר שאת, נוכח הביקורת החמורה שהוטלה על מפעל הפיס בדו"ח מבקר המדינה האחרון, לרבות בענין חשש לחלוקת כספים על מנת לקדם אינטרסים אישיים.

על היועץ המשפטי לממשלה לשקול, בענין מינוי יו"ר דירקטוריון מפעל הפיס, אף את הדברים הידועים שנכתבו לגבי מינויים לא ראויים בדו"ח מבקר המדינה בענין הרשות לעסקים קטנים ואת החקירה הפלילית התלויה ועומדת נגד מר אולמרט לגבי הפרשה האמורה. נסיבות אלה מחייבות, ללא ספק, וידוא מחמיר שהליך הבחירה יבטיח את תקינות ההחלטה ואת אמון הציבור בה.