התנועה לאיכות השלטון במכתב לשר האוצר החשב הכללי וליועץ המשפטי לממשלה : הוויתור של המדינה על מניות בתנובה מעלה חשש להטבה בלתי מוצדקת לבעלי אינטרסים על אינטרס הציבור, ואף מגיע לכדי 165 מליון שקל, או יותר

התנועה לאיכות השלטון במכתב לשר האוצר החשב הכללי וליועץ המשפטי לממשלה : הוויתור של המדינה על מניות בתנובה מעלה חשש להטבה בלתי מוצדקת לבעלי אינטרסים על אינטרס הציבור, ואף מגיע לכדי 165 מליון שקל, או יותר
פנייתה של התנועה לאיכות השלטון באמצעות עו"ד דניאל קירס לשר האוצר, החשב הכללי, היועץ המשפטי לממשלה וליועצת המשפטית של משרד האוצר התנועה לנוכח החשש שעלות הוויתור של המדינה על מניות בתנובה מגיעה לכדי כ-165 מיליון ₪ או אף יותר, באופן המטיב מאוד עם בעלי אינטרסים, תוך פגיעה בקופת הציבור, תוך חזרה בלתי מוסברת מהחלטה קודמת.
היום פורסם כי החשב הכללי החליט לוותר על זכות המדינה לקבל מניות בעסקת תנובה, כך שהמדינה תקבל כסף, תחת מניות, במסגרת העסקה.
פורסם כי משמעות הוויתור הינה הפסד של כ-65 מיליון ₪ לקופה הציבורית, בגין ירידת שער הדולר מאז אישור העסקה.
אולם, להבנת התנועה, ההפסד לקופת הציבור אינו מסתכם ב כ-65 מיליון ₪, אלא צפוי להגיע לכדי כ-165 מיליון ₪ או אף יותר.
לתנועה נודע על טענה לפיה, נוכח התשואה הצפויה ממניות בתנובה (ויוזכר כי במסגרת העסקה הבטיחה איפקס אופציה מסוג "פוט" אשר הבטיחה למדינה את שווי מניותיה בתנובה למעט חלק קטן בגין ריבית), הפער, בין הסכום שתקבל המדינה במקום מניות לבין הסכום שהמדינה היתה צפויה לקבל ממכירת המניות בעתיד, מגיע, לכאורה, לכדי כמאה מיליון ₪, ואולי אף יותר. לאור זאת ההפסד למדינה מהוויתור על מניות אינו מסתכם במחיר הנמוך שישולם למדינה עקב ירידת שער הדולר, אלא כולל גם הפסדי רווח צפוי בסכומי עתק (תוך איפוס רוב רובו של הסיכון נוכח אופציית ה"פוט"). על פי הפרסומים, לדברי מקורות באוצר המעורבים בעסקה, "איפקס הודיעה לבעלי המניות ולתנובה שלא יעלה על הדעת לקבל את המדינה כבעלת מניות ואיימה בביטול העסקה". התנועה מדגישה כי על פי הפרסומים, 5.4% ממניות תנובה שבהן המדינה היתה אמורה להחזיק לא היו קונים לה מרכיב שליטה בתנובה. כן פורסמו הערכות לפיהן, לא רק שקיימים גופים אחרים אשר מוכנים לרכוש את תנובה, אלא אף קיימים גופים אשר מוכנים לרכוש את תנובה במחיר גבוה מהמחיר שסוכם עם איפקס. אם בפרסומים אמת, אמנם ברור האינטרס הכספי הניכר של מי שיחזיק במניות תנובה בוויתור המדינה על המניות – הם יהנו בעצמם מהתשואה האמורה הצפויה מהמניות, אך לא נראה לעין היתרון בוויתור עבור הקופה הציבורית או אינטרס הציבור. לכאורה, אם המדינה לא תוותר על מניות, או שאיפקס בכל זאת תשלים את העסקה, או שקונה אחר יכול לרכוש את תנובה – ואולי אף במחיר גבוה יותר. קשה לכאורה להשתחרר מהחשש כי עדים אנו למקרה נוסף של אי עמידה על הקופה הציבורית ומתן הטבות בלתי מבוססות לבעלי אינטרסים.

חשש זה מוגבר נוכח העובדה שהחלטת החשב הכללי מהווה חזרה מהחלטה קודמת, על ידי קודמו, לפיה אין כל מקום לכך שהמדינה תוותר על מניות. להבנת התנועה, אף ענין הקיבוצים ה"סרבנים" אינו יכול להצדיק הוויתור על מניות המדינה. להבנת התנועה, התמורה למדינה מהקיבוצים ה"סרבנים" כבר הובטחה בהסדר עם ארגוני הקניות.
התנועה מבקשת תגובה מהירה בכדי לאפשר לה לכלכל את צעדיה.