התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר הפנים בדרישה להקפיא את החלטתו להפוך את המועצה המקומית גבעת שמואל לעיר.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר הפנים בדרישה להקפיא את החלטתו להפוך את המועצה המקומית גבעת שמואל לעיר.
הפנייה נובעת מכך, שככל הנראה, התבסס שר הפנים על המלצות וועדה ציבורית, לגביה קבעו גורמים מקצועיים של משרד הפנים, כי נסמכה על "נתונים חסרים ואולי אף שגויים ומתוך כך תוקפה המקצועי והציבורי נמצא אולי בחסר".
* התיק מטופל בשיתוף סטודנטית מהקליניקה המשפטית של המרכז הבינתחומי הרצליה*

במכתבה לשר הפנים, מנכ"ל המשרד והיועץ המשפטי של המשרד, מציינת התנועה לאיכות השלטון, כי חרף החלטות קודמות הדוחות את בקשת המועצה המקומית להיהפך לעיר, במהלך כהונתה כממלאת מקום שר הפנים, החליטה הגב' רוחמה אברהם על הקמתה של וועדת חקירה, לבחינת שינוי מעמדה המוניציפאלי של גבעת שמואל.

ואכן, ביום 6.2.2006, הוקמה ועדת החקירה בראשות תא"ל במיל' ומנכ"ל משרד הפנים לשעבר דב גזית, "ועדת גזית", לצורך חקירה בדבר הקמת עירייה באזור גבעת שמואל.

הועדה בחנה את הנושא במשך תשעה חודשים, אך למרות המלצותיה כי יש לשקול להכריז על גבעת שמואל כעיריה, שר הפנים הקודם, מר רוני בראון, החליט שלא לקבל את המלצותיה. את נימוקיו פירט מנכ"ל משרד הפנים דאז, מר בלניקוב, במכתבו לתנועה מחודש מאי 2007 בו ציין כי אמנם המלצות הוועדה חיוביות, "ברם מניתוח מסקנות הועדה עולה כי עמדותיה נקבעו בהתבסס על נתונים חסרים ואולי אף שגויים ומתוך כך תוקפה המקצועי והציבורי נמצא אולי בחסר". כדוגמא לכך ציין מנכ"ל המשרד דאז, מר רם בלניקוב, כי למרות הטענה ששינוי הסטאטוס לא יגרור השלכות כספיות על תקציב הרשות, הרי ש"קביעה זו אינה עומדת במבחן המציאות והמעבר יחייב, לכל הפחות, העלאה בשכרם של חלק מעובדיה הבכירים של הרשות בשיעור של עד 6.5%. כמו כן, ישנן משמעויות כספיות נוספות כנלוות לשכר, הניתנות לנבחרי הרשות כתוצאה משינוי מעמד ממועצה לעירייה". מעבר לבעייתיות בתוקפה המקצועי של עבודת הוועדה, הוסיף מר בלניקוב וקבע כי "מדיניותה המוצהרת של ממשלת ישראל ומשרד הפנים הינה לצמצם ככל שניתן את מספר הרשויות המקומיות בישראל ולפעול לאיחוד רשויות. בהתאם לכך, שינוי מעמדה המוניציפלי של גבעת שמואל לעיר עלול להטות את עבודת הוועדה באופן מלאכותי ולפגום באמינות ממצאיה".

חרף זאת, מפרסומים בתקשורת עולה כי בימים האחרונים החליט שר הפנים הנוכחי – מר מאיר שיטרית, להפוך את החלטתו של השר הקודם – ולהכריז על מועצה מקומית גבעת שמואל כעיר, וזאת, ככל הנראה, בהסתמך על המלצות וועדת גזית, אשר לגביה כאמור נקבע כי תוקפה המקצועי והציבורי לוקה בחסר. לאור זאת פנתה התנועה לשר שטרית וציינה:"אין זה ברור כיצד דווקא חילופו של שר הפנים מרפא פגם זה.."