התנועה לאיכות השלטון: הממונה על התקציבים והחשב הכללי פנו לשר האוצר והצביעו על הפסדים של מאות מליוני שקלים אם תחנת הכח במישור רותם תבנה במתווה המכרז ע"י OPC בשליטת משפחת עופר.

התנועה לאיכות השלטון: הממונה על התקציבים והחשב הכללי פנו לשר האוצר והצביעו על הפסדים של מאות מליוני שקלים אם תחנת הכח במישור רותם תבנה במתווה המכרז ע"י OPC בשליטת משפחת עופר.
לאור זאת פנתה התנועה לאיכות השלטון לשרי האוצר והתשתיות ולממשלה בשאלה מהם השיקולים היכולים להצדיק זאת.
עו"ד דניאל קירס בשם התנועה לאיכות השלטון מציין במכתבו לשר האוצר, שר התשתיות ולממשלה כולה כי ביום 18.11.2007 פורסם כי המשא ומתן של המדינה עם OPC שבשליטת משפחת עופר, בעניין קיום הזכייה (שבוטלה) במכרז להקמת תחנת הכוח במישור רותם, קרוב לסיכום וכי תאריך היעד להפעלת התחנה ייקבע לחודש דצמבר 2010.
אם אכן כך, נראה, לכאורה, כי השרים והממשלה קיבלו , או עומדים לקבל, החלטה בניגוד לדעותיהם המקצועיות של הממונה על התקציבים והחשב הכללי במשרד האוצר לגבי כדאיות בניית התחנה לפי תנאי המכרז.
להבנת התנועה, הועברו אל שר האוצר מכתבים של הממונה על התקציבים ושל החשב הכללי, בהם נקבע, בין היתר, כי:
א. נוכח שינויים במשק החשמל מאז ש-OPC הגישה את הצעתה האחרונה במכרז, האופציה למכור חשמל לצרכני קצה צפויה להניב לחברה, שבשליטת משפחת עופר, כ-200 מיליון ₪ יותר ממה שהיה צפוי בעת המכרז.
ב. לחילופין, בענין האפשרות ש-OPC לא תממש את האופציה למכור חשמל לצרכני קצה: התעריף שהמדינה צריכה לשלם, לפיה הרגולציה דהיום, לרכישת זמינות לייצור חשמל, הינו נמוך ב-20% מאשר התעריף שנקבע במכרז. כלומר, בהחלטה לקיים את הזכייה במכרז (שבוטלה), מסכימה המדינה לשלם לחברת OPC שבשליטת משפחת עופר תשלום יתר בסך כ-350 מיליון ₪ בגין זמינות, ביחס לתשלום הנמוך יותר שיכולה המדינה לשלם כיום ליצרן חשמל אחר.

ג. קיום הזכייה (שבוטלה) יביא לבזבוז, או לרווח עודף ל-OPC שבשליטת משפחת עופר, בסך של כ-100 מיליון ₪, עקב רף הנצילות הנמוך שנדרש בזמנו במכרז, כאשר הרף המקובל כיום הינו גבוה יותר. אם OPC לא תשפר את רף הנצילות מעבר לרף הנמוך בתנאי המכרז, מדובר בניצול בלתי יעיל של גז טבעי, ואילו אם היא תשפר את רף הנצילות היא תרוויח רווח עודף, נוכח העובדה שהתשלום שהיא מקבלת מבוססת על הרף הנמוך האמור.

ד. קיום הזכייה (שבוטלה) יביא לפגיעה בתחרות בשוק הגז. על פי תנאי המכרז, עלות הפעלת התחנה, לרבות עלות הגז הטבעי, מוכרת ומשולמת במלואה לזכיין עבור החשמל הנמכר לחברת החשמל. לעומת זאת, לפי הרגולציה היום, הסיכון לרכישת גז טבעי חל על יצרני החשמל הפרטיים. הדבר עלול להביא לעלויות עודפות ולפגיעה בתחרות. אם לא תמומש האופציה למכור לצרכני קצה, כל הגז הטבעי שתרכוש OPC, המוערך בעשרות מיליוני דולרים, יהיה ממומן על ידי המדינה, ולא יהיה ל- OPC תמריץ לרכוש גז טבעי במחיר נמוך. המחיר הגבוה ש-OPC עלולה לשלם לרכישת גז – עקב אדישותה כאמור למחיר עקב הסבסוד המלא – עלול אף להשפיע על המחירים במשק הגז וכך לפגוע בתחרות.
ה. ממילא תחנת הכוח, אשר לא צפויה לפעול עד דצמבר 2010, אינה רלוונטית לניסיונות הממשלה לדאוג להגדלת היצע החשמל בשנות המשבר הצפויות, הן השנים 2009-2010.
ו. בניגוד למדיניות של עידוד הגברת היצע החשמל במשק, קיום הזכייה המבוטלת עלול לפגוע בפרויקטים לייצור חשמל פרטי אשר נמצאים בשלבים קריטיים.
ז. בכך אין כדי למצות את הטענות שהועלו בפני שר האוצר, והתנועה שומרת טענותיה בענין זה.
בנוסף נשאלת השאלה – מהי ההצדקה הכלכלית, היום, להתקשרות עם גורם פרטי להקמת תחנת הכוח במישור רותם, כאשר חברת החשמל ממילא תבנה את התחנה והקופה הציבורית תשלם על הפעלתה?
לאור כל זאת מבקשת התנועה משר האוצר שר התשתיות והממשלה מהם השיקולים אשר יכולים להצדיק, לדעתם, התקשרות עם OPC בשליטת משפחת עופר, להקמת תחנת כוח במישור רותם על פי המתווה של המכרז.
וזאת נוכח החסרונות הכלכליים הכרוכים בהקמת תחנת הכוח על פי מתווה המכרז – חסרונות כלכליים הנאמדים במאות רבות של מיליוני שקלים.