תגובת התנועה לאיכות השלטון לתגובת ועדת וינוגרד שהוגשה היום לבג"צ

תגובת התנועה לאיכות השלטון לתגובת ועדת וינוגרד שהוגשה היום לבג"צ

ועדת וינוגרד מאשרת כעת במפורש: בדעתה לזנוח כל התייחסות להיבטי האחריות האישית ובכך ליפות את המציאות ולמנוע מן הציבור את התמונה המלאה.

בכך למעשה הוועדה אישרה בתגובתה את הטענה העובדתית אשר עמדה בבסיס העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון.

יש להצטער על כך במקום להתמודד עם הטענות העקרוניות בבסיס עתירת התנועה, בחרה הועדה להעלות טענות מופרכות וחסרות בסיס כאילו "אינטרסים אישיים" הובילו להגשת העתירה. לא בכדי בחרה הוועדה להימנע מלבסס את טענותיה נגד התנועה, שכן היא מודעת לכך שמדובר בטענות סתמיות ומופרכות. טוב תעשה הוועדה עם תתמודד עם הביקורת העניינית והעקרונית כנגד החלטתה לזנוח את היבטי האחריות האישית, במקום לנסות ולהסיט את תשומת הלב מן העיקר.
לאורך כל מאבקה הציבורי של התנועה לאיכות השלטון להקמת ועדת חקירה, הדגישה הן את הצורך בחקירת ההיבטים המערכתיים והן את ההיבטים האישיים, תוך קריאה לתת דגש להיבטים המערכתיים לשם תיקון הליקויים.
אלא שיש הבדל של שמים וארץ, בין מתן דגש להיבט בדיקה אחד (היבטים מערכתיים- לשם תיקון הליקויים) על פני ההיבט האחר(מסקנות אישיות), ובין זניחה מוחלטת של ההיבט האחר.

ואכן, בתגובתה שהוגשה במסגרת עתירת התנועה, מאשרת ועדת וינוגרד כעת, באופן המפורש ביותר, כי בדעת הוועדה לזנוח כל התייחסות להיבטי האחריות האישית.

נימוקה של הוועדה- הרצון להקדים במעט את פרסום הדוח, תמורת זניחת היבטי האחריות האישית, הינה בלתי סבירה באופן קיצוני וחורגת מן המנדט אשר ניתן לה. אין הוועדה יכולה להחליט למנוע מן הציבור את היכולת לקבל מידע בנוגע להיבטים חשובים אלה, רק בשל הרצון להקדים את פירסום ממצאיה במספר שבועות עד חודשים אחדים.
החלטתה של הוועדה לוקה בנסיבות דנן אף בחוסר מידיות ובאיזון לקוי, בכך שלשם הקדמת סיום עבודתה במספר שבועות עד חודשים אחדים, החליטה לזנוח היבטים עיקריים ומרכזיים, אשר בלעדיהם הבדיקה הופכת לחסרת מימד שאין בלתו.
הועדה בתגובתה נמנעת מלהתמודד עם הטענה העיקרית בעתירת התנועה לאיכות השלטון: המסקנות המערכתיות והמסקנות האישיות כרוכות זו בזו- התמונה לאשורה מורכבת משני היבטים אלה. הוועדה בתגובתה מאשרת כעת במפורש כי בדעתה לערוך "פוטומונטאז'" של המציאות, שמיפה אות המציאות וזונח את אותם צבעים קודרים הנוגעים לאחריות אישית.
כוונת הוועדה,לערוך הפרדה מלאכותית בין מרכיבי התמונה האמיתית, דהיינו המסקנות המערכתיות כמו גם המסקנות אישיות, תביא לכך שבידי הציבור תהיה תמונה משופצת של המציאות ולא המציאות לאשורה.