התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה כי ראש הממשלה והרשות לענייני דתות יחילו על המועצות הדתיות את דיני המשמעת של שירות המדינה.

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה כי ראש הממשלה והרשות לענייני דתות יחילו על המועצות הדתיות את דיני המשמעת של שירות המדינה.
התנועה לאיכות השלטון
התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה היום לבג"ץ באמצעות עוה"ד אליעד שרגא וברק כלב בדרישה לצו על תנאי כנגד ראש הממשלה והרשות לענייני דתות המורה להם לנמק מדוע לא יפעלו לאלתר להחלת הוראות חוק שירות המדינה (מינויים) על עובדי המועצות הדתיות כפי שהוסמכו על פי הוראות חוק שירותי הדת. וזאת לאור כך שהימנעותם ארוכת השנים, בלא נימוק ראוי, מביאה להעדר תחולת דיני המשמעת כמו גם העדר מערכת אכיפה משמעתית על עובדי המועצות הדתיות, חרף היותם עובדי ציבור וחרף לשונו ורוחו של חוק שירותי הדת, כמעט כ-40 שנה מיום חקיקתו. במרכז העתירה עומד מחדלן ארוך השנים של הרשויות האחראיות על החלת הוראות דיני המשמעת על עובדי המועצות הדתיות. הימנעות זו מלפעול להחלת הדין המשמעתי, חרף העובדה כי הסמכות לעשות כן הופקדה בידיהם, מביאה למצב בו מגזר שלם של עובדי ציבור אינו כפוף לדין משמעתי ומכאן שהטיפול בתווך שלם של הפרות נורמטיביות בהתנהלות עובדי מגזר זה אינו מוסדר על ידי הדין במצב הקיים, כל עוד לא הוחל הדין המשמעתי. כך, הם מכשירים הלכה למעשה, התנהלות בלתי תקינה של המועצות הדתיות ופגמים בטוהר המידות ובמנהל הציבורי התקין אשר לא עולות בכדי עבירה פלילית ואשר נכון להיום, לא נושאות סנקציה משמעתית בגינן. העדרו של דין משמעתי וקיומן של נורמות פליליות בלבד בהתייחס לקבוצה מסוימת של עובדי ציבור חותר תחת עקרון העל של אמון הציבור במערכות השלטון שכן בכך נותרת קבוצה שלמה של הפרות נורמטיביות מחוץ לטיפול המשפט, חרף העובדה כי לו היו מעשים אלו נעשים על ידי עובד ציבור המשתייך לרשות שלטונית אחרת לא היה נמנע המשפט מלטפל בהם. הנורמות המשמעתיות, משמשות אם כן כמנגנון השלמה לנורמות פליליות. מבקר המדינה, ב דו"ח לשנת 2006 בפרק הדן בהיבטים בניהול שירותי הדת מעיר המבקר על דרך התנהלותן הפגומה, בניגוד לכללי המנהל התקין וחשד לאי סדרים רבים במועצות דתיות רבות. קביעתו של מבקר המדינה על התנהלותן הלא תקינה של מועצות דתיות רבות הינה ריקה מתוכן וחסרת משמעות לאור העובדה כי על המועצות הדתיות לא חל כל דין משמעתי המהווה דרך משמעתית לטיפול באותם גורמים. כך למעשה, מתקבעת התקיימות התנהלות בלתי תקינה מנהלית כגון מינויים בלתי תקינים ואי סדרים תקציביים כנורמה ראויה וקבילה לדיראון עולם במועצות הדתיות. ברוח זו התבטא ממש בעת כתיבת העתירה הרב הראשי לשעבר, כב' הרב בקשי דורון אשר בראיון פומבי שהתפרסם בשבוע שעבר עמד על קיומן של נורמות התנהלות לקויות פעולות המועצות הדתיות. ללמדך כי הצורך במערכת נורמטיבית איתנה, אשר תטפל בהפרות משמעתיות אינה בגדר מותרות אלא צורך ממשי. ** התיק מטופל ע"י סטודנט מבית הספר למשפטים המסלול האקדמי- המכללה למנהל