התנועה למען איכות השלטון דורשת משר האוצר לבטל את ההחלטה לפטור ממכרז להעמדת אשראי לרשויות מקומיות ואת ההחלטה ליטול את סמכות החשב הכללי;
התנועה לאיכות השלטון
במכתב לשר האוצר, ליוהמ"ש וליועצת המשפטית של האוצר כותב עו"ד דניאל קֵירֹס בשם התנועה, כי לתנועה נודע כי שר האוצר החליט להעניק פטור ממכרז להעמדת אשראי לרשויות מקומיות, תוך נטילת סמכות החשב הכללי לפי תקנה 3(14) לתקנות המכרזים, תשנ"ג-1993. זאת, בכדי להתקשר עם בנק אוצר השלטון המקומי לשם מתן האשראי. נודע לתנועה, לכאורה, כי בנק אוצר השלטון המקומי גובה ריבית שהינה גבוהה ב- 2% מהריבית הנהוגה במשק. כן נודע, לכאורה, כי העלות לקופת הציבור רק מניפוח הריבית בעקבות העדר תחרות על ההתקרשות עומדת על כ-30 מיליון ש"ח, בנוסף למענק חתימה בסך 20 מיליון ש"ח שמקבל הבנק מהעסקה. זו דוגמה מובהקת להתקשרות המחייבת מכרז. בעובדה שבית הדין לעבודה הנחה את האוצר להעביר את הכספים למשכורות לרשויות תוך שבוע, אין לכאורה כדי לגרוע מכך. לכאורה, מכרז על התקשרות מהסוג המדובר ניתן לערוך בלוחות הזמנים האמורים, ואף אם משום מה נדרש זמן נוסף, תוכל המדינה לערוך מכרז ולסדר, לדוגמה, הלוואת גישור עד סיומו, או הסדר מסוג אחר שיאפשר מכרז. לכל הפחות, ניתן היה לבצע הליך מעין מכרזי ולפנות למספר מתחרים כדי להשיג עסקה טובה יותר לקופת הציבור. בהעדר הצדקה לפטור ממכרז, ודאי שאין מקום לצעד חסר התקדים והקיצוני של נטילת הסמכות התחיקתית של החשב הכללי לפטור ממכרז. כל זאת, על רקע השינויים הרבים שעשה החשב הכללי הנוכחי, אשר חוסכים לקופת המדינה עשרות רבות של מיליוני שקלים, תוך ניעור הפעילות הכספית בממשלה באופן שהחריד מרבצן חיות פרא היסטוריות אימתניות שבמשך שנים הקיזו במחשכים את דמיה של המדינה . מתעוררת השאלה, מדוע כל כך חשוב לשר האוצר הירשזון להעניק מתנה של עשרות מיליוני שקלים לבנק אוצר השלטון המקומי, על חשבון הציבור. התנועה למען איכות השלטון דורשת את ביטול ההחלטה לפטור ממכרז ואת ההחלטה ליטול את סמכות החשב הכללי; התנועה מבקשת תשובה בהקדם ועוד לפני קביעת עובדות נוספות בשטח, ובהעדר נימוק משכנע להחלטות אלה, תשקול פנייה לערכאות.