התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה לממשלה בעניין חוק חובת המכרזים
התנועה לאיכות השלטון
הנדון: ועדה לבחינת מחדש של חוק חובת המכרזים, תשנ"ב – 1992 בשם התנועה למען איכות השלטון בישראל, הריני פונה אליכם בענין שבנדון, כדלקמן: 1. נודע לכאורה לתנועה למען איכות השלטון בישראל על הצעת החלטת ממשלה למינוי ועדה לבחינה מחדש של חוק חובת מכרזים, תשנ"ב–1992, אשר תובא לאישור הממשלה בקרוב (ואולי כבר בישיבת הממשלה ביום א' הקרוב). 2. אין צורך להרחיב את הדיבור על כך, שללא חובת המכרז ובקרה נמרצת על אכיפתה, התקשרויות עם רשויות המדינה פועלות כאבן שואבת לשחיתות בסדר גודל אדיר; לחלוקתם של חוזים בשווי כולל של מיליארדים ושל תפקידים, על פי קנה המידה הפסול של טובתם של מקורבים על חשבון אינטרס הציבור. 3. נודע לתנועה לכאורה, כי מוצע כעת להקים ועדה לבחינת חוק חובת המכרזים על אף שרק לאחרונה כבר מונתה ועדה לבחינת חוק חובת המכרזים. נודע לתנועה לכאורה, כי לאחר שצורף לוועדה הקודמת נציג של משרד היועץ המשפטי לממשלה, החליטה הוועדה הקודמת – אולי למורת רוחם של אלה הרואים בחובת המכרז ובנאמנותם לציבור כמטרד – כי אין מקום לסרס את חובת המכרזים או את המנגנונים לפיקוח על אכיפתה. 4. אם הדברים נכונים, הרי תחת יישום הדו"ח המפורט שכבר הכינה הוועדה הקודמת על הנושא רק לאחרונה (או אף דיון בו), נראה כי מתעלמים ממנו, ותחת זאת מוצע – כך נודע לכאורה לתנועה – להקים ועדה נוספת, ככל הנראה ללא נציג משרד היועץ המשפטי לממשלה, אשר אף אמורה להגיש את מסקנותיה תוך זמן קצר ביותר. 5. השתלשלות זו, של מינוי ועדה, העדר המלצה לסרס את חובת המכרזים לאחר צירוף נציג היועהמ"ש לוועדה, התעלמות מדו"ח הוועדה ואז הצעה למינוי וועדה נוספת לאותו נושא (ללא נציג היועהמ"ש ועם לו"ז קצר מאוד) – אם אלה אכן הנסיבות – אינה נראית כמו מינהל תקין. 6. זאת ועוד: אם אלה אכן הנסיבות, קשה להשתחרר מהתחושה שמדובר ב"מקצה שיפורים", בתקווה שהוועדה השניה תגיע למסקנות שונות. 7. בנסיבות הענין – אם אלה אכן הנסיבות – נראה לכאורה כי קבלת ההחלטה המוצעת תהא החלטה שלא כדין. אם אלה הנסיבות, קוראת לך התנועה למנוע את העלאת ההצעה להחלטה ואם תועלה, לדחותה. 8. התנועה תתכבד לבקש תשובה בהקדם, על מנת לשקול את צעדיה המשפטיים. בכבוד רב, דניאל קֵירֹס, עו"ד מנהל מחלקת ליטיגציה כלכלית