התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה נגד השר ישראל כץ כן פנתה התנועה באותו עניין בתלונה לוועדת האתיקה
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה מציינת התנועה מפרסומים בכלי התקשורת עולה לכאורה שבמהלך 2001 חבר הכנסת ישראל כץ נסע לחו"ל במימון חברת אגרקסקו, חברה ליצוא חקלאי, ללא קבלת אישור לכך. סע' 2 לחוק שירות הציבור (מתנות), תש"ם-1979 [להלן – "חוק המתנות"] קובע: "ניתנה לעובד הציבור באשר הוא עובד הציבור מתנה – בין בישראל ובין בחוץ לארץ, בין שניתנה לו עצמו ובין שניתנה לבן זוגו החי עמו או לילדו הסמוך על שולחנו – ועובד הציבור לא סירב לקבלה ולא החזירה לנותנה לאלתר, תקום המתנה לקנין המדינה;ובמתנה שאין בה קנין חייב עובד הציבור לשלם לאוצר המדינה את שוויה". אבן יסוד במשטרנו הדמוקרטי הוא שירות ציבורי הפועל כנאמן של הציבור. ואכן, בית המשפט העליון פירש את תכלית חוק המתנות כמגשימה את חובת הנאמנות המוטלת על עובדי הציבור: "תכליתו של חוק המתנות היא להבטיח טוהר מידות בשירות הציבור. הוא נועד לחזק את אמון הציבור ברשויות השלטון. הוא מכוון למנוע תחושה בציבור שעובד הציבור מקבל את שאינו "מגיע לו". הוא בא להקדים תרופה למכה ולשלול רינונים כי המתנה נועדה להשפיע על שיקול דעתו של עובד הציבור, ושהיא באה לא רק באשר הוא עובד ציבור אלא בעד פעולה הקשורה בתפקידו. ביסוד חוק המתנות מונח הרצון לקבוע כללי התנהגות של עובדי ציבור, שהם רחבים יותר מאלה המכוסים על-ידי עבירת השוחד או הפרת האמונים. מטרתו של חוק המתנות להסדיר קבלת מתנות הניתנות לעובדי ציבור באשר הם עובדי ציבור, בין אם המתנה הינה בעד פעולה הקשורה בתפקידם ובין אם היא אינה קשורה בו" (בג"צ 7074/93 מאיר סויסא נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד מח(2), 748, עמ' 790-791). מהפרסומים בכלי התקשורת עולה שחבר הכנסת כץ לא הודיע לכאורה כנדרש על פי סעיף 3(א) לחוק המתנות על קבלת המתנה. לאור כל זאת מבקשת התנועה לפתוח בחקירת כל ההיבטים העלולים לעלות ממסכת העובדות שהועלו לעיל ובכלל זאת לבדוק האם היה קשר בין המתנה שקיבל השר לבין תפקידו כאנשי ציבור. בפרט נבקשך לפתוח בהליכים למיצוי הדין בכל הנוגע לחוק המתנות. כן פנתה התנועה ליו"ר ועדת האתיקה של הכנסת בתלונה באותו נושא על השר כץ וסגני השרים אפללו ואברהם.