התנועה לאיכות השלטון דורשת כי מפגשי חברי ועדת הכספים עם הלוביסטים שהם נציגי קבוצות אינטרסים יערכו בשקיפות מלאה וזאת בהתאם לחוק חופש המידע.

התנועה לאיכות השלטון דורשת כי מפגשי חברי ועדת הכספים עם הלוביסטים שהם נציגי קבוצות אינטרסים יערכו בשקיפות מלאה וזאת בהתאם לחוק חופש המידע.
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה ליו"ר הכנסת ליועצת המשפטית של הכנבת, לחברי ועדת הכספים והאתיקה ולממונה על חוק חופש המידע בכנסת מציינת התנועה כי כפי שנודע מאמצעי התקשורת, חברי ועדת הכספים של הכנסת אשר דנים בימים אלו על הכנתה של הצעת החוק לרפורמה בשוק ההון (המלצות ועדת בכר) לקריאה שניה ושלישית נמצאים תחץ לחץ רב וסמוי מצד לוביסטים ואינטרסנטים שונים. לפי הפרסומים יוציאו הבנקים ובחברות הביטוח כשישה מליון ₪ על מסע הלובי לתיקונים בדו"ח הוועדה הפועלים לטובתם. זאת כאשר האזרח מן השורה לא מיוצג על ידי לוביסט כזה או אחר אלא על ידי הפקידות המקצועית של משרד האוצר בלבד. למצער, נוצר חוסר איזון בלחץ הלא פורמאלי שמופעל על חברי הוועדה. אכן, הדיון בחוק לרפורמה בשוק ההון מרכז סביבו מתח רב עקב השפעתו העצומה על קבוצות אינטרסים בישראל. התנועה למען איכות השלטון בישראל כבר הביעה במכתביה בעבר את חשיבות קבלת החלטות ועדת בכר ודיון ענייני בהן. כן התריעה התנועה בעבר מפני מפגשים סמויים של ח"כ עם נציגי אינטרסים שלא במסגרת המוסדית הראויה. כן מציינת התנועה כי בתקנון הכנסת נקבע מנגנון מסודר של שמיעת באי כח של גוף או חוג מסויים שיש לו עניין בשאלה שהוועדה דנה בה, וסעיף 106(2) קובע כי במקרה כזה רשאית הועדה להזמין את אותם גורם לישיבותיה וזאת על מנת "לשמוע את דעתו ולבקש ממנו תשובות על שאלות שהיא תמצא לנכון להציג לו". התנועה למען איכות השלטון סבורה כי הצגת מכלול הדעות הרלוונטיות בפני חברי הוועדה הינו אך ראוי ונחוץ. ברם, מצב בו מופעלים לחצים תת קרקעיים וסמויים על חברי הכנסת בלא שקיפות ראויה מעלה חששות כבדים לכאורה ולמראית עין לסיבות שיובילו להחלטה זו או אחרת של ח"כ. לאור כל זאת קוראת התנועה לשקיפות מלאה במפגשים עם נציגי האינטרסים אשר ראוי כי יתקיימו תוך כדי דיוני הוועדה. גם במקרים בהם מתקיימות פגישות מחוץ לוועדה דורשת התנועה כי יתקיים פרסום וגילוי נאות של פגישות אלו ומטרתן. כן מבקשת התנועה בהתאם לחוק חופש המידע, לקבל לידה מכל אחד מחברי ועדת הכספים את רשימת כל הגורמים בעלי העניין, אשר עימם נפגש או שוחח בנושא הרפורמה בשוק ההון במהלך החצי שנה האחרונה. לדעת התנועה האינטרס הציבורי מחייב כי מידע אשר יש בו כדי להשפיע על מקבלי ההחלטות במדינה, יהיה חשוף לעיני הציבור.