התנועה למען איכות השלטון דורשת להימנע לפי שעה ממינוי מרים מזר ליו"ר בזק עד שתושלם הבדיקה לפריצת הביוב בגוש דן ותבדק שאלת אחריותה לאסון אקולוגי זה.

התנועה למען איכות השלטון דורשת להימנע לפי שעה ממינוי מרים מזר ליו"ר בזק עד שתושלם הבדיקה לפריצת הביוב בגוש דן ותבדק שאלת אחריותה לאסון אקולוגי זה.
התנועה לאיכות השלטון
התנועה למען איכות השלטון דורשת להימנע לפי שעה ממינוי מרים מזר ליו"ר בזק עד שתושלם הבדיקה לפריצת הביוב בגוש דן ותבדק שאלת אחריותה לאסון אקולוגי זה. במכתבה מציינת התנועה כי גב' מזר משמשת כיו"ר איגוד ערים דן לביוב, אשר תחתיו התרחש בשבועות האחרונים אחד מהאסונות האקולוגיים הקשים ביותר שידעה ישראל מזה שנים רבות. בין היתר ידוע לתנועה, כי עדיין מתנהלים הליכים שונים לבחינת הסיבות שהביאו לאסון זה ולבחינת האפשרות בדבר קיומו של מחדל מצד אגוד הערים וגורמים באיגוד. בין היתר מדובר בהליכים בוועדת הפנים של הכנסת והליכים במשרד לאיכות הסביבה. גב' מזר, כמי שתחת שרביטה התנהל האיגוד מזה מספר שנים, הינה מטבע הדברים אחד הגורמים המרכזיים אשר אחריותם לאסון נבחנה ולמיטב ידיעתנו עדיין נבחנת. בנסיבות אלו לא ברור מדוע אין ממתינים הגורמים הממנים, ובראשם דירקטוריון החברה, לבחינת תוצאות הבדיקה אשר תכריע האם גם הגב' מזר נמנית על האחראים לאסון הקשה. יתר על כן, הליכי דירקטוריון בזק למינויה של הגב' מזר לתפקיד יו"ר קבוע הופכים בנסיבות דנן לתמוהים עוד יותר לאור כך שאין כל צורך ענייני להיחפז בהליך זה וניתן להמתין עימו מספר חודשים בלא שיגרם כל נזק ממשי. במידה ותמצא הגב' מזר אחראית למחדל ניהולי אשר שהוביל לאסון, הרי שאז דומה כי מינויה לתפקיד יו"ר חברה ממשלתית גדולה ומורכבת עוד יותר הינו בלתי סביר בנסיבות דנן, וחותר תחת עיקרון אחריות נושאי משרה בתאגיד ובגופים ציבוריים- מנהליים. מסקנה זו נשענת על שני רציונלים שונים: האחד- חוסר הכשירות הפונקציונלית של מנהל שכשל כישלון חרוץ בגוף ציבורי אחד למלא מיד לאחר מכן תפקיד בכיר ומורכב עוד יותר. השני- רציונל הנשיאה באחריות אישית מצד מנהלים בשירות הציבור אשר מחייב כי מנהל בשירות הציבור שכשל ישא בפועל, ולא להלכה וכמס שפתיים, באחריות אישית למעשיו. לעומת זאת, אם ימצא כי לגב' מזר אין כל קשר סיבתי לאסון, וכי היא לא ידעה ואו לא היה עליה לדעת, וכן לא נקטה ולא היה עליה לנקוט בכל צעד כדי למנוע אסון זה, וזאת חרף עמידתה בראש המערכת, הרי שעדיין ראוי להמתין למסקנה זו בטרם מבצעים את המינוי. כך או כך ברור כי שאלת אחריותה של הגב' מזר כמי שעמדה בראש גוף ציבורי, היא שאלה שיש לבודקה בנסיבות דנן והיא מצריכה תשובה ברורה שתתקבל רק לאחר בירורה. יתר על כן, דומה כי נטל הראיה מוטל במקרה זה על הגב' מזר להוכיח כי אין היא נושאת בכל אחריות לאסון האמור, וזאת משעה שהיא מבקשת להתמנות לתפקיד יו"ר בזק. בפרט אמורים הדברים בשים לב לקידום שבתפקיד זה. על דירקטוריון בזק כגוף ציבורי-מנהלי מוטל נטל הראיה להוכיח כי נקט בהליכים לבירור שאלת אחריותה ושאלת האפשרות לכישלונה בתפקידה הקודם ושלל אפשרות זו, בטרם ביצע המינוי שבנדון. נטל דומה מוטל על כתפי השר המאשר, אם וכאשר יגיע המינוי לאישורו. לאור כל זאת סבורה התנועה כי על דירקטוריון בזק להימנע לפי שעה מעריכת המינוי האמור, עד אשר יושלמו הליכי הבדיקה ועד אשר תתברר שאלת אחריותה של הגב' מזר לאסון האקולוגי הקשה שהתרחש בשעה שעמדה בראש החברה שעליה היה מוטל למנוע אסון זה.