התנועה למען איכות השלטון פנתה לשר הפנים וליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שלא להחליף את ראשי וועדות התכנון המרחביות באופן שרירותי, טרם קביעת אמות מידה ונוהל לבחירת יו"רים חדשים.

התנועה למען איכות השלטון פנתה לשר הפנים וליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שלא להחליף את ראשי וועדות התכנון המרחביות באופן שרירותי, טרם קביעת אמות מידה ונוהל לבחירת יו"רים חדשים.
התנועה לאיכות השלטון
התנועה למען איכות השלטון פנתה לשר הפנים וליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שלא להחליף את ראשי וועדות התכנון המרחביות באופן שרירותי, טרם קביעת אמות מידה ונוהל לבחירת יו"רים חדשים. במכתבה מציינת התנועה כי מבקר המדינה בדו"ח על הביקורת בשלטון המקומי לשנת 2000 הקדיש פרק ארוך לוועדות מקומיות-מרחביות לתכנון ובניה. בין השאר מדגיש המבקר את הפגם הבסיסי בהיערכות משרד הפנים להקמת הוועדות ולניהולם ומציין כי לא זו בלבד שמשרד הפנים לא קבע אמות מידה לגבי הכישורים הנדרשים, אלא גם לא קבע את תקופת החפיפה שנועדה להכשיר את המועמדים להחליף את ראשי הוועדות. הצורך בהכשרת המיועדים לתפקיד יושבי ראש הוועדות בתקופות חפיפה ארוכות, מעיד כי הכישורים והניסיון בעת המינוי בתחום התכנון והבניה לא היו הולמים את המינוי ומכאן עולה המסקנה כי לשיקול הפוליטי היה משקל רב במינוי. עוד מעיר המבקר כי על משרד הפנים לשקול קביעת נוהל לבחירת יו"ר וועדה באמצעות ועדה מקצועית שתבחן את המועמדים, על פי אמות מידה שיגדיר משרד הפנים. מן המידע שבידי התנועה עולה כי למרות שנוהל ואמות מידה לבחירת יושבי ראש טרם פורסמו נערך משרד הפנים בהליך זריז להחליף את כל יושבי ראש וועדות התכנון המרחביות שכיהנו במשך למעלה מחמש שנים. התנועה מבקשת לקבל את נימוקי החלטה לגבי כל אחד מיושבי הראש ואת פירוט המועמדים לתפקיד, כישוריהם והליך מיונם ובחירתם. החלפת יושבי ראש, גם במידה ונקצבה קדנציה, צריכה להיעשות על בסיס ענייני ולא שרירותי, במידה וועדות מסוימות אינן מתפקדות כהלכה רצוי להחליף את ראשיהן עוד בטרם סיום קדנציה, אך במידה והמשרד בדק ומצא כי יושבי ראש ממלאים תפקידם כהלכה ועושים תפקידם נאמנה, אין כל מקום להחליפם. קל וחומר שאין להחליפם בטרם נקבעו אמות מידה והליך מסודר ובאנשים שכישוריהם לא נבדקו על פי אמות מידה ברורות בדרך של וועדה מקצועית כמפורט בדו"ח מבקר המדינה. עובדה מתמיהה נוספת הינה, כי מן המידע שבידי התנועה עולה כי בכוונת המשרד להחליף יושבי ראש מכהנים, ממוצא ערבי או דרוזי, ביושבי ראש ממוצא יהודי, דבר המעלה תמיהות וחששות קשים ביותר. מיותר לציין, כי יש במהלך כזה, כדי לפגוע באמון הציבור במשרד הפנים וברשויות המדינה בכלל. לאור כל זאת עולה החשש לכאורה כי מדובר במהלך מזורז טרם שנת בחירות שמונע משיקולים זרים ובלתי עניינים.