התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה למבקר המדינה בבקשה לחשוף את שמות האחראים למחדלים ולליקויים שנחשפו בדו"ח המבקר האחרון.

התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה למבקר המדינה בבקשה לחשוף את שמות האחראים למחדלים ולליקויים שנחשפו בדו"ח המבקר האחרון.
התנועה לאיכות השלטון
התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה למבקר המדינה בבקשה לחשוף את שמות האחראים למחדלים ולליקויים שנחשפו בדו"ח המבקר האחרון. במכתבה מציינת התנועה כי בדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם אמש, נכללים בין היתר ממצאים בדבר חריגות מהותיות מנהלים ומנורמות של מנהל תקין. בפרק שהוקדש לנסיעות של עובדי מדינה, שרים וראש הממשלה, מותח המבקר ביקורת משמעותית על תופעות של בזבזנות וליקויים בפיקוח על הוצאות הקשורות לנסיעות לחו"ל בתפקיד. כמנהגו, לא מציין המבקר גם במקרה זה את שמותיהם של הנושאים באחריות לליקויים הקשים, ובכללם ליקויים הגוררים עימם לפגמים קשים בטיפול בכספי ציבור. התנועה מוסיפה דוגמאות נוספות כמו ממצאי המבקר בדבר ניגוד עינינים ופגיעה בסדרי מנהל בוועדות המחוזיות לתכנון ובניה , בוועדות אלו אשר מרכזות בידיהן כח רב והשפעה על פניה ואופייה של המדינה, מצא המבקר מצבים בהם פעלו חברי הוועדות תוך ניגוד עניינים. במקרים אלו סבורה התנועה כי יש גם מקום שהמבקר יעביר את הממצאים למשטרה בשל הפן הפלילי המתעורר בעקבות הימצאותם של חברי הוועדה בניגוד ענינים. יחד עם זאת, אין בפן הפלילי לדעת התנועה, בכדי לשלול את אחריותם של אותם גורמים אשר פעלו בניגוד ענינים בפני הציבור. אחריות זו, נפגעת באופן מהותי ובלתי סביר כתוצאה מאי פרסום שמותיהם של אלו שנמצאו ופעלו תוך הימצאות במצב של ניגוד ענינים. התנועה מדגישה כי לדעתה בהימנעותו של מבקר המדינה מפרסום שמותיהם של האחראים ללקויים החמורים, נמנעת מן הציבור, בין היתר, יכולתו לשפוט נכונה ולהעריך את משרתיו. עמדת התנועה היא שהימנעות מפרסום, שהינה נוהג ישן שהתפתח עם השנים, אינה ראויה עוד במציאות המכירה בחשיבותה של שקיפות ושל ביקורת ציבורית ובכלל זאת ביקורת אזרחית אפקטיבית. וזאת בשעה שהימנעות מפרסום פוגעת ביכולת למיקוד אחריותם של שהביאו ללקויים, ובכללם ניתן למנות בזבוז כספי ציבור, הפרת כללי מנהל תקין וליקויים נוספים. התנועה טוענת כי אלו שפעלו תוך ניגוד עניינים או תוך הונאת הקופה הציבורית, אינם זכאים לחסינות – הלכה למעשה, המוענקת להם בשל אי פרסום שמם.